Pemansuhan tempat letak kereta dalam bangunan selepas MRT siap sepenuhnya – Datuk Bandar KL

Pemansuhan tempat letak kereta dalam bangunan selepas MRT siap sepenuhnya – Datuk Bandar KL

Semalam, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dilaporkan dalam proses mempertimbang untuk tidak lagi membenarkan penyediaan tempat letak kereta dalam bangunan baru yang berada di bawah kawasan seliaannya bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dalam pusat bandar.

Namun, menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Amin Nordin Ab Aziz memaklumkan sekiranya langkah itu dibuat, ia hanya akan dilaksanakan hanya selepas rangkaitan Mass Rapid Transit (MRT) siap sepenuhnya.

“Kami masih mengkaji idea berkenaan bagi bangunan baru yang berada ditengah pusat bandar. Maksudnya, ia masih di dalam fasa perancangan. Kami mempertimbangkannya untuk pembinaan bangunan baru. Ini kerana, sekiranya rangakaian MRT siap nanti, mungkin kita tidak lagi memerlukan ruang letak kereta tambahan lagi,” ujar Amin.

Sekiranya perancangan ini dilaksanakan kelak, lebih ramai warga kota akan menggunakan perkhidmatan tren, ini bermakna mereka akan meninggalkan kenderaan di stesen-stesen berkenaan. Memandangkan jumlah tempat letak kereta yang terhad di stesen-stesen itu, Amin menjelaskan perkara itu akan menjadi tugas Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) atau Prasarana untuk mencari jalan penyelesaian.

Dalam laporan semalam, Menteri Wilayah, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata dasar untuk tidak menyediakan ruang letak kereta dalam bangunan adalah perkara biasa di kota-kota seperti Tokyo, Hong Kong, Melbourne dan London.

Beliau menambah, langkah itu bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dalam kalangan warga. Ia juga bukanlah satu idea baru, memandangkan sudah pernah dicadangkan pada 2015, termasuk untuk melaksanakan caj laluan seperti ERP di Singapura bagi kenderaan yang ingin masuk ke pusat kota.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required