Ford pecat CEO Mark Fields berkuatkuasa serta merta, Jim Hacket telah diumumkan sebagai pengganti

Ford pecat CEO Mark Fields berkuatkuasa serta merta, Jim Hacket telah diumumkan sebagai pengganti

Dari kiri ke kanan: Alan Mulally, Bill Ford dan Mark Fields

Menurut laporan oleh Forbes dan New York Times, ahli lembaga pengarah Ford Motor Company telah sepakat untuk memecat CEO mereka, Mark Fields, dan pengumuman rasminya telah dibuat hari ini.

Laporan tersebut turut menambah, Jim Hacket, 62, ketua divisi “mobiliti pintar” syarikat terbabit, bekas CEO Steelcase dan kegemaran Pengerusi Eksekutif Ford Bill Ford jr, diumumkan akan menggantikan tempat Fields. Ia merupakan perberhentian secara tiba-tiba bagi Fields, 56, yang telah memegang jawatan tersebut sejak tiga tahun lalu bagi menggantikan Alan Mulally.

Malahan laporan tersebut turut mendakwa keputusan ini dibuat bagi penyusunan semula yang drastik selepas ahli lembaga pengarah semakin tidak boleh tahan sabar dengan harga saham FoMoCo yang tidak memberangsangkan. Minggu lalu, terdapat pengumuman bahawa syarikat pengeluar kereta ini bakal menamatkan perkhidmatan 1,400 tenaga kerja di seluruh dunia bagi mengurangkan kos dan meningkatkan keuntungan. Walau bagaimana pun, ia masih gagal untuk melonjakkan semula sahamnya. Dalam tempoh Fields memegang jawatan terbabit, saham Ford telah menjunam sebanyak 40%, dan beliau teruk dihentam sewaktu mesyuarat tahunan bersama pemegang saham baru-baru ini.

Malahan rombakan semula akan turut melibatkan pengurusan atasan. Menurut NYT, Joseph R. Hinrichs, ketua bagi divisi kritikal Ford, akan dinaikkan pangkat sebagai Timbalan Presiden Eksekutif bagi operasi global. Manakala James D. Farley Jr, ketua unit Ford Eropah pula akan mengendalikan jabatan pemasaran dan jualan seluruh dunia. Ketua Pegawai Teknikal Ford, Marcy Klevorn, pula akan mengambil alih tugas Hacket sebagai ketua inisiatif mobiliti.

Berita mengenai pemecatan dan penukaran jawatan di kalangan pihak pengurusan tertinggi Ford telah bersebaran menerusi media di USA, namun syarikat ini masih belum membuat sebarang pengumuman rasmi mengenainya. Sebaliknya hanya berkata, “Kami hanya memfokuskan perancangan untuk mewujudkan nilai dan pertumbuhan yang menguntungkan” dan “kami tiada komen untuk spekulasi ini.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required