Insentif EV dan hibrid di Thailand tarik minat Honda

Insentif EV dan hibrid di Thailand tarik minat Honda

Insentif yang diumumkan oleh kerajaan Thailand pada Mac bagi mempromosi kenderaan elektrik telah mendapat perhatian Honda. Syarikat itu menyifatkan pakej berkenaan sangat menarik, dan sangat berminat dengan keistimewaan terhadap pengeluaran EV di sana, lapor The Bangkok Post.

Disasarkan bagi pengeluar kenderaan utama bagi menggalakkan mereka mengilangkan kenderaan EV di negara itu, dan menjadikan Thailand sebagai hab pengeluaran EV, pakej berkenaan terbuka tidak hanya pada kenderaan elektrik hibrid (HEV), tetapi juga untuk kenderaan elektrik plug-in hybrid (PHEV) dan kenderaan elektrik bateri (BEV).

“Kami pada awalnya mencadangkan kepada kerajaan agar mereka menawarkan kelebihan promosi terhadap HEV dan PHEV terlebih dahulu sebelum melihat kepada BEV. Insentif yang diumumkan itu ternyata menepati cadangan awal kami,” jelas COO Honda Thailand, Pitak Pruittisarikorn.

Insentif EV dan hibrid di Thailand tarik minat Honda

Pada Mac lalu, Lembaga Pelaburan negara itu meluluskan set keistimewaan promosi bagi EV, dengan tumpuan kepada pengeluaran tempatan bagi HEV, PHEV dan BEV. Skim berkenaan meliputi kenderaan penumpang, trak pikap dan bas, dengan kadar yang berbeza bergantung kepada teknologi pengeluaran. Turut diberikan ialah pelepasan cukai.

Menurut laporan berkenaan, pelaburan terhadap pengeluaran BEV akan melayakkan syarikat untuk mendapat pengecualian cukai korporat selama lima hingga lapan tahun, dan pelabur BEV yang mengilangkan lebih daripada satu komponen utama EV akan layak menerima satu lagi pengecualian cukai pendapatan korporat bagi setiap satu yang dihasilkan. Bagaimanapun, terhadap had jangka masa untuk ini; pengecualian cukai gabungan ini tidak boleh melebihi tempoh 10 tahun.

10 komponen utama EV yang akan menikmati pengecualian cukai pendapatan korporat selama lapan tahun turut diumumkan. Antaranya bagi bateri, motor cengkaman, khidmat pengurusan bateri, sistem pengecasan pintar EV, penukar DC/DC, pengecas mudah alih EV dan beberapa lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required