Pada awal Februari lalu, Naza Kia Malaysia Sdn Bhd telah mengesahkan bakal membawa masuk model premium Optima GT ke pasaran tempatan. Kini, ia sah akan dilancarkan di Malaysia pada 24 Mei ini dan pastinya kehadiran model sedan premium ini dinanti-nantikan oleh para penggemarnya di sini.

Kia Optima generasi keempat ini dipertontonkan buat pertama kali di Frankfurt International Motor Show 2015. Ia dijanakan oleh enjin petrol 2.0 liter empat-silinder pengecas turbo T-GDI dengan hamburan kuasa 242 hp dan tork 353 Nm.

Jika melihat pada kuasanya, ia hampir menyamai ledakan output BMW 330i M Sport (252 hp/350 Nm). Bagi Optima GT, enjinnya dipadankan oleh transmisi automatik enam-kelajuan yang memacukan roda hadapan.

Berkenaan dengan prestasi, Optima GT boleh dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 7.4 saat, dengan kelajuan maksimum sehingga 240 km/j. Malah model ini turut menerima pelarasan suspensi yang unik, dengan padanan cakera brek yang besar serta roda stereng elektronik yang ditala semula (Kia menggelarkannya sebagai R-MPDS).

Bagi imej yang diperagakan, Optima GT hadir dengan bampar yang lebih sporty bersama corong pengambilan udara sisi berbentuk segitiga serta jalur krom yang lebih rendah. Selain itu, sedan ini turut dipadankan dengan peresap belakang bersama dua corong ekzos bulat serta rim aloi 18-inci.

Akan mula berada di semua bilik pameran Kia pada Jumaat ini, 26 Mei, Kia Optima GT ini ditawarkan dengan tiga pilihan warna iaitu Gravity Blue, Aurora Black dan Snow White Pearl. Buat setakat ini, harga atas jalannya masih belum diumumkan. Kena nantikan perkembangan selanjutnya pada hari pelancarannya, termasuklah mengetahui spesifikasi dan perincian penuh mengenainya.