Akhirnya dapat juga kita lihat ruang dalaman model Volvo XC40 akan datang, terima kasih pada jurufoto spy kami yang berjaya merakamkan foto kereta ini yang sedang diuji di atas jalan raya.

Melihat akan penampilannya, ternyata kabin XC40 berkongsi banyak persamaan dengan XC60 baharu, berbanding model yang lebih besar XC90. Terutamanya bentuk corong pendingin hawa, yang selari dengan skrin sesentuh format-potret untuk sistem infotainmen Sensus pada bahagian tengahnya.

XC40 juga dilengkapi dengan pakej R-Design, di mana rekaan roda sterengnya, jejari bawahnya terpisah dua bahagian. Lain-lain elemen yang turut kelihatan termasuklah switchgear tambahan di bawah skrin sesentuh dan bentuk pelantar kompas.

Walau bagaimana pun, rekaan konsol tengah XC40 ini adalah berbeza daripada XC60. Seperti yang dapat dilihat, ruang storan terpisah pada dua bahagian, dengan tuil gear berada di tengah antara kedua-duanya.

Butang penghidup enjin (seperti yang dilihat pada XC60) telah ditempatkan semula, bersama pemilih mod pemanduan. Malah bentuk tuil gear juga kelihatan berbeza. Melihat di belakangnya pula, tempat duduknya kelihatan agak tegak dan juga kelihatan meja kecil boleh lipat pada bahagian belakang tempat duduk hadapan.

Bagi bahagian luarannya, model ujian ini kelihatan lebih kurang sama dengan prototaip menerusi foto spyshot yang pernah disiarkan sebelum ini, di mana ia banyak persamaan dengan model konsep 40.1 yang dipertontonkan pada Mei 2016. SUV ini akan dibina dengan menggunakan Compact Modular Architecture (CMA) ciptaan Volvo, dan dijangka bakal dipadankan dengan enjin petrol Drive-E dan diesel sedia ada.

Model T5 Twin Engine plug-in hybrid juga akan menyertai barisan XC40 ini, bersama enjin 1.5 liter tiga-silider. penjana kuasa Drive-E dengan kuasa 180 hp akan dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac tujuh-kelajuan, yang dibantu dengan motor elektrik 55 kW. Motor tersebut dikuasakan oleh bateri 9.7 kWh yang ditempatkan di bahagian tengah.