Toyota, BMW, Mazda dan Subaru setuju bayar US$533 juta sebagai penyelesaian tuntutan beg udara Takata

Toyota, BMW, Mazda dan Subaru setuju bayar US$533 juta sebagai penyelesaian tuntutan beg udara Takata

Empat pengeluar kenderaan di Amerika Syarikat bersetuju untuk membayar sebanyak US$533 juta sebagai penyelesaian tuntutan akibat beg udara Takata yang terjejas. Jumlah bayaran tersebut meliputi hampir 16 juta pemilik kenderaan yang terbabit di negara tersebut.

Daripada jumlah tersebut, Toyota direkodkan sebagai pembayar ganti rugi terbesar iaitu melibatkan USD278.5 juta, diikuti oleh BMW (USD131 juta), Mazda (USD76 juta) dan Subaru (USD68 juta). Lain-lain pengeluar kenderaan seperti Honda, Ford dan Nissan, tiada tuntutan mahkamah terhadap mereka.

Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan, pengeluar kenderaan berkenaan mengesahkan, “Memandangkan perkara ini agak serius dan penarikan beg udara terbabit begitu meluas, maka pengeluar kenderaan ini menjadi yang pertama bersetuju untuk melaksanakan struktur penyelesaian ini.” Tuntutan ini melibatkan beberapa aktiviti termasuk program untuk menghubungi pelanggan terlibat, pampasan akibat kerugian, program meminjamkan kereta sewa dan program sokongan pelanggan bagi hal baik pulih dan pelarasan termasuk waranti lanjutan.

Seperti yang dilaporkan oleh Automotive News, pengeluar kenderaan terbabit akan menggunakan USD500 juta daripada USD553 juta untuk menyediakan kereta sewa bagi pelanggan yang terlibat. Mereka juga akan membayar balik tuntutan lain termasuk kos pengangkutan dan penjagaan anak serta yang berkaitan.

Pada Januari lalu, Takata didapati bersalah atas dakwaan jenayah yang dilakukan dan bersetuju membayar USD1 bilion atas kos siasatan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat disebabkan isu pengepam beg udara ini. Sebahagian daripada penjanjian tersebut, Takata juga perlu membayar saman sebanyak USD25 juta bersama dua lagi tuntutan yang berkaitan iaitu pampasan kepada mangsa bernilai USD125 juta, dan USD850 juta bagi ganti rugi kepada pengeluar kenderaan yang terlibat yang turut terpaksa menanggung kos panggilan balik secara besar-besaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required