VIDEO: Evolusi Porsche 911 dari 1963 hingga sekarang

Porsche telah menghasilkan model tertinggi dalam barisan modelnya iaitu 911 pada tahun 1963 untuk menggantikan model 356 ketika itu. Sehingga kini, model lagenda tersebut kini telahpun dibina sehingga ke generasi ketujuh dan unit ke 1-juta telah pun dihasilkan dan diumumkan minggu lalu.

Selain dari video penghasilan unit ke-sejuta berkenaan, Porsche turut menyiarkan satu lagi video bagi memaparkan evolusi kereta sport berenjin belakang tersebut. Menurut Porsche, “Kesinambungan rekabentuk 911 adalah unik dalam sejarah automotif – dari generasi pertama hingga yang terkini.”

Walaupun dalam era SUV ini menyaksikan jualan Macan dan Cayenne mengatasi jumlah jualan 911, kereta sport berkenaan masih lagi kekal sebagai “model paling penting secara strategik dalam barisan produk,” menurut Porsche dan ia “memainkan peranan penting bagi Porsche kekal sebagai salah sebuah pengeluar kenderaan paling untung di dunia.”

Lebih dari 70% Porsche 911 yang dijual sejak tahun 1964 masih lagi dalam keadaan baik dan masih lagi dipandu sehingga sekarang. Ini bermaksud, lebih dari 700,000 unit 911 diseluruh dunia masih lagi berkhidmat di atas jalan raya – membuktikan kualiti yang diberikan secara konsisten pada setiap model.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required