Shell Helix dan aplikasi navigasi Waze lancar sistem mesej amaran kawasan kemalangan pertama di Asia

Shell Helix dan aplikasi navigasi Waze lancar sistem mesej amaran kawasan kemalangan pertama di Asia

Waze telah terbukti sebagai aplikasi navigasi paling digemari oleh rakyat negara ini setelah Malaysia diiktiraf sebagai pengguna Waze paling ramai di rantau Asia Tenggara. Menerusi Indeks Kepuasan Pemandu dalam aplikasi navigasi tersebut juga, Malaysia turut diiktiraf sebagai tempat yang terbaik untuk memandu di dalam rantau ASEAN.

Justeru, menerusi usaha terbaharu untuk mengurangkan kemalangan jalan raya, Waze dan juga Shell Helix telah bekerjasama menghasilkan fungsi baharu dalam aplikasi berkenaan yang dibina untuk memberikan amaran terhadap kawasan-kawasan yang kerap berlaku kemalangan kepada pemandu.

“Menggunakan data bersumberkan kekerapan yang dilaporkan oleh pengguna Waze, kami telah mengenalpasti lokasi paling kerap berlakunya kemalangan yang menggambarkan situasi sebenar pada jalan raya Malaysia. Kami berbesar hati untuk bekerja dengan Shell Helix untuk melancarkan inisiatif yang mengingatkan pemandu agar lebih berhati-hati. Dengan mengurangkan kemalangan, kami turut mengurangkan kesesakan trafik dan ini akan memberikan faedah untuk semua orang,” kata Edward Ling, pengurus perniagaan Waze Malaysia.

Menurut pengurus pemasaran Shell Lubricant Malaysia dan Singapura, Alex Lim, Shell sememangnya bersungguh-sungguh untuk meningkatkan keselamatan jalan raya untuk pemandu dan perjalanan yang lebih tenang, menerusi kerjasama dengan aplikasi navigasi mudah alih berasaskan trafik komuniti ini. Disebabkan fungsi amaran tersebut muncul secara pop-up di dalam aplikasi berkenaan, ia akan muncul di mana-mana peranti yang bersesuaian untuk aplikasi Waze.

Shell Helix dan aplikasi navigasi Waze lancar sistem mesej amaran kawasan kemalangan pertama di Asia

“Shell Malaysia sememangnya sinonim dengan pelbagai inisiatif keselamatan jalan raya sepanjang kewujudan kami selama 125-tahun di Malaysia. Kerjasama dengan Waze ini menggambarkan kesungguhan kami untuk mengangkat komitmen kami terhadap keselamatan jalan raya ke tahap seterusnya dengan hubungan bersama pemandu pada masa sebenar,” kata Lim.

Kolobrasi untuk amaran kawasan kemalangan ini akan bermula dari 16 Mei sehingga 15 Julai 2017 untuk musim cuti sambutan Hari Raya, dan akan berfungsi sebagai pop-up dengan jenama Shell Helix pada aplikasi Waze. Paparan berkenaan akan muncul apabila pengguna Waze menghampiri mana-mana 50-kawasan yang telah dikenalpasti kerap berlaku kemalangan di Semenanjung Malaysia berdasarkan data sejarah yang dihantar oleh pengguna Waze sendiri.

Shell Helix turut akan menjalankan promosi penukaran minyak enjin untuk pengguna Waze dengan mesej pop-up yang muncul ketika mereka menghampiri kawasan-kawasan kemalangan tersebut; ini hanya untuk ketika waktu pra-puncak sahaja, iaitu seminggu sebelum Hari Raya. Untuk tujuan keselamatan, pop-up tersebut hanya akan muncul ketika pengguna Waze berkenaan dikesan tidak lagi bergerak di jalan raya.

Dengan menunjukkan kod promo yang muncul pada mesej pop-up tersebut, pengguna akan menerima diskaun sebanyak RM30 untuk penukaran minyak enjin pada mana-mana bengkel dengan jenama Shell Helix yang mengambil bahagian, dan juga pada stesen minyak Shell yang mempunyai kemudahan servis menukar minyak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required