Pada Paris Motor Show 2016, Mercedes telah memperkenalkan model konsep “EQ”, crossover janaan elektrik dengan rekaan yang futuristik. Menurut laporan Autocar, tahun ini syarikat pengeluar kenderaan mewah ini turut akan memperkenalkan model konsep kedua EQ dengan memilih Franfurt Motor Show sebagai pentas peragaannya. Sekali lagi, model konsep ini juga adalah janaan semua-elektrik dan tidak akan mempunyai enjin pembakaran biasa.

Namun kali ini, dengarnya Mercedes mahu menjadikan EQ sebagai pencabar terdekat bagi model produksi BMW i3 dan juga konsep Volkswagen I.D. Semua model kosong-emisi ini akan menggunakan platform modular yang baru dibangunkan iaitu “MEA” dan dipasang di kilang pemasangan Bremen dan Sinderlfinger di Jerman, walau pun ada juga yang menyatakan ia bakal dipasang di Rastatt.

Tidak banyak perubahannya berbanding model konsep asal, model konsep kedua EQ ini akan mengetengahkan gril hadapan hitam dan dijangka akan diproduksi pada tahun 2020, dengan bentangan pemanduan roda-hadapan bersama motor elektrik tunggal. Model yang bersifat lebih masukulin pula akan dipadankan dengan larasan dua motor elektrik dan AWD, yang direncana bakal diproduksi selepas peralihan kitaran hidup EQ.

BMW i3 pula bakal menerima peningkatan kitaran hidup pertengahan tidak lama lagi iaitu dengan versi i3S, lantas ini membuatkan Mercedes tidak mahu kalah dan ingin segera menjadikan EQ sebagai realiti.

GALERI: Model konsep EQ generasi pertama