Volvo Polestar bakal terima talaan pengendalian Lotus

Volvo Polestar bakal terima talaan pengendalian Lotus

Umum mengetahui, pembuat kereta Sport dari British – Lotus – yang dimiliki oleh Proton sebelum ini telah beralih tangan ke pembuat kenderaan dari China, Geely (yang juga pemilik jenama Volvo buat masa sekarang), menerusi kerjasama strategik yang telah diumumkan minggu lalu.

Menerusi laporan dari Drive, Lotus berkemungkinan akan dibawa ke proses pembangunan Volvo sebagai jurutera bagi penghasilan model bermula dari limosin eksekutif hingga ke hatchback mampu milik dan juga model berprestasi tinggi Polestar yang bakal mengangkat mereka ke tahap seperti Mercedes-AMG.

Lotus sememangnya dikenali sebagai sebuah syarikat yang bukan sahaja mampu membina kereta-kereta sport yang pantas kerana pengendaliannya, malah ia turut terkenal sebagai konsultan kejuruteraan yang membantu pengeluar-pengeluar lain dalam mendapatkan talaan pengendalian yang seimbang dari segi sporty dan selesa. Proton tidak terkecuali menerima sentuhan Lotus satu ketika dahulu dalam penghasilan jentera sport seperti Satria GTI, Satria R3 dan juga Satria Neo Lotus Edition.

Menurut jurutera prinsipal dinamik kenderaan untuk Volvo XC60 baharu, Roger Wallgren, kepakaran yang bakal ditawarkan Lotus “akan dihargai”.

“Menagapa tidak? Saya tidak nampak sebarang masalah untuk menggunakan pengetahuan mereka. Saya rasa ia agak sesuai untuk digunakan untuk setiap sudut,” katanya dan menambah mereka perlu adakan dialog dan kedua-dua pihak boleh bertukar-tukar pengetahuan.

Namun Wallgren mengesahkan bahawa Volvo masih lagi belum memperincikan rancangannya terhadap apa yang boleh dikecapi menggunakan kejuruteraan Lotus dan menegaskan kepakaran Lotus amat dihormati dalam komuniti automotif.

Wallgreen menyatakan banyak yang perlu dikecapi untuk model-model Volvo akan datang, termasuk pelaburan lebih besar bakal disuntik untuk sayap berprestasi tingginya iaitu Polestar. “Polestar merupakan jenama yang akan digunakan – kami tidak akan membiarkannya duduk diam dan tidak berbuat apa-apa. Cepat atau lambat anda akan menyaksikan sesuatu.” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required