Adakah ini Toyota Vios generasi akan datang, yang dikesan sedang diuji di Thailand? Foto oleh forum komuniti Headlight Magazine ini menunjukkan beberapa sudut bagi model sedan dan hatchback segmen-B ini.

Apa yang dijangka akan menjadi Yaris sedan untuk pasaran Thai ini dilihat ada mengambil sedikit ciri Corolla Altis termasuk lampu utama dan lampu belakang. Manakala antena sirip jerung pada bumbung kedua-dua model sedan dan hatch yang sedang diuji ini adalah bagi menggantikan unit antena yang lama.

Tingkap pada C-pillar bagi kedua-dua sedan dan hatch ini juga kelihatan sedikit condong. Bagi model sedan ini, ia menerima penutup tangki minyak berbentuk segi empat tepat berbanding bulat pada model semasa. Sementara hatchback pula mengekalkan penutup tangki minyak bulat, dan kini turut nenerima susunan lampu belakang yang terpisah.

Menurut apa yang dibicara menerusi forum berkenaan, Yaris sedan akan datang ini dijangka bakal diperkenalkan di pasaran Thai pada suku kedua 2017, manakala model hatchback pula pada suku ketiga atau keempat tahun ini juga.

Di bawah hudnya, Yaris sedan/Vios pasaran Thai ini dijangka akan dipadankan dengan enjin petrol 3NR-FE 2.0 liter empat-silinder sebaris (bagi mendapatkan cukai insentif kereta Eco Thailand), dengan Dual VVT-i, yang mampu menghasilkan kuasa 86 hp pada 6,000 rpm dan tork 108 Nm pada 4,000 rpm, dengan kuasa disalurkan ke gandar hadapan menerusi transmisi CVT.

Enjin ini nampaknya tidak akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia kerana masih mengekalkan penjana kuasa semasa iaitu 1.5 liter dengan unit Dual VVT-i baharu tahun lalu.

GALERI: Toyota Vios 1.5 GX 2016