Lotus Elise Cup 250 – 243 hp, berat cuma 884 kg

Lotus Elise Cup 250 – 243 hp, berat cuma 884 kg

Ideologi Lotus yang sentiasa cuba menjadikan kereta mereka lebih ringan, untuk mendapatkan kelajuan diteruskan dengan pengeluaran model baru Lotus Elise Cup 250. Seperti biasa, dengan penggunaan bahan serba ringan seperti gentian karbon, titanium dan aluminium, berat kenderaan ini cuma 884 kg (boleh jadi 860 kg dengan semua barangan pilihan lain).

Rupa Elise Cup 250 ini masih sama seperti Elise Sport dan Elise Sprint, tetapi diberikan sedikit perubahan dengan penambahan clam panel hadapan baru yang lebih ringan, bukaan radiator lebih luas, gril bercorak mesh dan panel luas baru dengan dua lampu, berbanding empat.

Enjin yang menggerakkan Elise Cup 250 adalah unit empat silinder 1.8 liter supercharge, dengan kuasa 243 hp pada 7,200 rpm dan 250 Nm tork pada antara 3,500 hingga 5,500 rpm. Dari kedudukan pegun, kereta ini boleh memecut ke kelajuan 96 km/j dalam masa 3.9 saat sahaja dan kelajuan maksimumnya adalah 247 km/j.

Menurut Lotus, berat Elise Cup 250 adalah 14 kg lebih ringan berbanding model sebelum ini, dan ini turut dibantu dengan penggunaan bateri lithium ion, tempat duduk lumba gentian karbon, rim aloi forged serba ringan dan cermin belakang polycarbonate.

Pemilik juga boleh menjadikan kereta ini lebih ringan dengan memilih barangan tambahan lain – pakej carbon aero yang termasuk splitter hadapan, sayap belakang dan panel tepi gentian karbon dapat mengurangkan 3.7 kg. Barang gentian karbon lain yang boleh dipilih adalah bumbung 3 kg lebih ringan, ekzos titanium 7 kg lebih ringan dan pelbagai lagi.

Sistem suspensi kenderaan ini terdiri daripada jenis double wishbone di depan dan belakang, dengan terdapat anti-roll bar di hadapan, gelung spring coaxial Eibach dan penyerap Bilstein. Bagi penyerap itu, kadar mampatannya ditingkatkan berbanding Elise Sport dan Elise Sprint sebanyak 12% di depan dan 9% di belakang, manakala untuk lantunan, ditingkatkan 20% di hadapan dan 30% di belakang.

Lotus Elise Cup 250 – 243 hp, berat cuma 884 kg

Untuk brek, terdapat angkup dua piston AP Racing di hadapan manakala bahagian belakang menggunakan angkup piston tunggal Brembo. Kedua-dua bahagian menggunakan cakera berliang udara 288 mm. Untuk unit yang lebih ringan, Lotus turut menawarkan set brek yang 4 kg lebih ringan. Rim aloi ringan 16 inci di hadapan dan 17 inci di belakang kereta ini dipadankan bersama tayar Yokohama Advan A048 LTS saiz 195/50 di depan dan 225/45 di belakang.

Pilihan tambahan lain yang disediakan oleh Lotus untuk kereta ini adalah pakej kemasan kulit, audio dengan Bluetooth, pendingin hawa, stereng dibalut Alcantara, karpet lantai dan pakej kemasan tartan. Lotus Elise Cup 250 dijual pada harga bermula £47,400 (RM261,800) termasuk VAT di United Kingdom.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required