Volvo mula eksport sedan premium S90 yang diproduksi di China ke Eropah guna keretapi

Volvo mula eksport sedan premium S90 yang diproduksi di China ke Eropah guna keretapi

Volvo Daqing train

Volvo telah mula menghantar sedan S90 yang diproduksi di kilang mereka di China ke Eropah menggunakan keretapi di bawah inisiatif perdagangan ‘One Belt, One Road’ oleh kerajaan China. Usaha ini menjadikan Volvo sebagai pengeluar automotif pertama menggunakan inisiatif berkenaan dan menghantar kereta mereka melalui jalan darat menerusi laluan keretapi.

Kumpulan pertama sedan premium S90 yang dibina di kilang Volvo Daqing, China ini akan tiba di pusat agihan Zeebrugge, Belgium, minggu ini menerusi jaringan laluan keretapi China-Eropah yang telah dibuka baru-baru ini.

Menurut Volvo, laluan darat ini telah memendekkan masa penghantaran kereta mereka ke Eropah sehingga dua pertiga lebih cepat berbanding menggunakan jalan laut. Selain dari memendekkan masa menunggu pelanggan mereka, penghantaran menggunakan kereta api ini juga merupakan pilihan yang lebih baik dari sudut kesan terhadap alam sekitar di mana pencemaran CO2 yang terhasil hanya satu pertiga dari menggunakan kapal.

Setiap keretapi khas Volvo yang bergerak dari Daqing ke Zeebrugge ini membawa sekitar 120-unit kereta Volvo, yang diletakkan di dalam kontena rekaan khas. Sebuah kontena mampu membawa tiga-buah kereta yang diletakkan pada sudut berlainan antara satu sama lain bagi memaksimakan penggunaan ruang di dalamnya. Kereta-kereta berkenaan diikat dengan teknik khas bagi memastikan ia tidak bergerak ketika di dalam perjalanan.

Buat permulaan, keretapi ini akan bertolak dari Daqing seminggu sekali, tetapi menurut Volvo frekuensi ini akan diperbanyakkan pada masa hadapan, seiring dengan jumlah penghasilan kenderaan yang juga bakal meningkat.

Pada November tahun lalu, Volvo mula memproduksi sedan premium S90 varian tertinggi di Daqing bagi tujuan eksport global, dan selepas ini mereka akan turut membina semua varian S90 di kilang berkenaan untuk dieksport ke seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required