Triumph sah jadi pembekal enjin Moto2 bermula 2019

Triumph sah jadi pembekal enjin Moto2 bermula 2019

Hujung minggu perlumbaan MotoGP di Mugello, Itali bukan sekadar menyaksikan saingan hebat Ducati dan Yamaha, tetapi juga dikejutkan dengan pengumuman rasmi bahawa Triumph akan menjadi pembekal enjin untuk perlumbaan Moto2 bermula pada tahun 2019.

Melalui perjanjian selama tiga tahun di antara Triumph dan pemegang hak komersial MotoGP iaitu Dorna Sports, pengeluar dari United Kingdom tersebut akan membekalkan enjin lumba khas berkapasiti 765 cc tiga silinder, yang asasnya turut digunakan pada model terbaru Triumph Street Triple 765 2017, untuk menggantikan enjin 600 cc Honda yang digunakan sekarang.

“Ini adalah waktu yang sangat bermakna bagi Triumph, di mana ia membawa satu lembaran baru yang mengujakan dalam sejarah 110 tahun kami dalam dunia perlumbaan. Kami seronok untuk menjalin kerjasama yang panjang dan mengujakan dengan Dorna, pasukan Moto2, pelumba dan juga peminat,” kata ketua pegawai komersial Triumph Motorcycles, Paul Stroud.

Triumph sah jadi pembekal enjin Moto2 bermula 2019

Enjin 765 cc ini juga adalah versi naik taraf daripada enjin 675 cc yang digunakan pada model Daytona 675R, dan telah memacu motosikal tersebut untuk memenangi perlumbaan kategori Supersport dalam Isle of Man TT, Daytona 200 dan Brtish Supersport Championship pada tahun 2014 dan 2015.

Pada Triumph Street Triple RS, enjin tiga silinder 765 cc ini mampu menghasilkan 121.1 hp pada 11,700 rpm dan 77 Nm tork pada 10,800 rpm, tetapi bagi unit yang akan digunakan dalam perlumbaan Moto2 nanti, kuasanya akan ditingkatkan sehingga 131 hp dan 80 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required