Akta untuk kawal selia Uber, Grab akan dibentang sekali lagi di Dewan Rakyat pada bulan hadapan

Akta untuk kawal selia Uber, Grab akan dibentang sekali lagi di Dewan Rakyat pada bulan hadapan

Kerajaan mengesahkan bahawa pindaan Akta Pengangkutan Awam Darat bagi mengawal selia perkhidmatan Uber dan Grab menggunakan aplikasi e-hailing dijangka dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat pada Julai depan, lapor Bernama.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nancy Shukri, pindaan akta itu bertujuan memastikan semua aspek operasi dan prosedur perkhidmatan itu berjalan lancar serta dapat dikawal selia oleh kerajaan.

“Kita sedang dalam proses menyelaras e-hailing bagi bacaan kali kedua yang akan dibentang dalam sesi Parlimen akan datang pada Julai. Kita telah membuat bacaan kali pertama pada April,” katanya dan menyatakan kerajaan boleh meletak terma dan syarat kepada pengendali aplikasi sedemikian setelah undang-undang berkenaan diwartakan. Buat masa sekarang, kerajaan masih lagi tidak boleh berbuat apa-apa.

Rang undang-undang mengenai perkhidmatan e-hailing yang bertujuan memastikan pengendali perkhidmatan e-hailing mengamalkan standard keselamatan dan mutu perkhidmatan tertinggi telah dibentangkan oleh Nancy pada April lalu.

Akta untuk kawal selia Uber, Grab akan dibentang sekali lagi di Dewan Rakyat pada bulan hadapan

Nancy turut menjelaskan, apabila peraturan e-hailing diluluskan Parlimen kelak, kesemua pemandu e-hailing perlu mendaftar dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan akan tertakluk kepada pemeriksaan latar belakang yang ketat dengan kerjasama agensi-agensi penguatkuasaan lain seperti Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia.

Beliau turut menyentuh berkenaan perkhidmatan GrabCar yang dipilih sebagai penyedia pengangkutan rasmi Sukan SEA KL2017, dan menegaskan bahawa peluang tersebut perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh pengendali Grab.

“Peluang yang diberikan ini akan membolehkan mereka (Grabcar) memberikan perkhidmatan pengangkutan bukan sahaja kepada rakyat negara ini malah ianya turut diberikan kepada pelancong asing. Saya fikir mereka perlu dibenarkan untuk mengambil peluang ini untuk bekerjsama dengan Sukan SEA,” katanya.

Kerajaan juga memandang serius tentang aspek keselamatan penumpang perkhidmatan e-panggilan bagi mengelak berlakunya kes jenayah seperti rompakan yang berlaku baru-baru ini.

“Justeru kita akan pastikan pindaan akta ini akan diluluskan. E-hailing nanti perlu beroperasi tertakluk kepada peruntukan dan seliaan undang-undang seperti perkhidmatan sedia ada,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required