Nampaknya, selepas pelancaran Elantra hujung minggu ini, ia mungkin akan diikuti pula oleh varian 1.6 T-GDI turbo bagi Hyundai Tucson generasi ketiga. Lembaran spesifikasi dan harga bagi SUV ini – yang pernah dipertonton di Mid Valley Megamall beberapa bulan lalu – seperti memberitahu bahawa pelancarannya semakin hampir.

Harga awal yang dikeluarkan untuk Tucson 1.6 T-GDI turbo adalah RM145,888, atas jalan dengan insurans. Turut didedahkan adalah harga untuk beberapa aksesori tambahan dan barangan lain yang ditawarkan untuk kenderaan tersebut.

Dalam senarai tersebut ada empat pilihan. Pertama adalah kit badan, yang dijual pada harga RM2,000. Seterusnya adalah dua pilihan kulit untuk kemasan dalam – RM1,288 untuk yang berwarna merah seperti kenderaan yang pernah dipertonton sebelum ini, manakala untuk yang berwarna putih, harganya adalah RM1,988.

Barangan lain yang boleh didapati dengan bayaran tambahan adalah rim aloi 19 inci yang dibalut dengan tayar 245/45, seperti kenderaan pameran ini, dan ia berharga RM5,500. Secara standard, Hyundai Tucson turbo datang dengan rim 17 inci dan tayar 225/60.

Tucson 1.6 T-GDI turbo menggunakan enjin empat silinder T-GDI 1.6 liter turbo direct injection yang mampu menghasilkan 177 PS pada l5,500 rpm dan 265 Nm pada 1,500 hingga 4,500 rpm – satu peningkatan yang jelas berbanding 155 PS dan 192 Nm pada model 2.0 liter yang ada sekarang. Ia masih lagi menggunakan pacuan roda hadapan, tetapi kotak gear kini menggunakan unit klac berkembar tujuh kelajuan berbanding automatik enam kelajuan biasa.

Pada bahagian luar, model ini dipertingkat dengan adanya adanya lampu utama projector LED dengan lampu siang serta lampu penjuru LED, serta cat yang lebih gelap pada rim 17 incinya. Rim 19 inci lima cabang pula disediakan sebagai pilihan tambahan, dan disertakan dengan tayar 245,45R19, berbanding 225/45R17 untuk rim 17 inci.

Selain daripada itu, kit standard sepatutnya sama sahaja dengan model paling tinggi yang dijual sekarang, iaitu Executive. Ini termasuk lampu kabus depan dan belakang, lampu puddle, operasi tanpa kunci, butang pemula enjin, stereng pelbagai fungsi, kemasan kulit, tempat duduk pemandu larasan elektrik, kawalan tiga mod Drive Mode Control (Normal, Sports dan Eco) dan skrin informasi TFT LCD Supervision 4.2 inci.

Kelengkapan lain yang akan disertakan pada kereta ini adalah brek kecemasan elektronik, cermin pandang belakang malap automatik dengan kompas, corong pendingin hawa di belakang, sistem informasi dan hiburan berasaskan Android dengan skrin lapan inci dan cruise control. Ciri keselamatan yang ada pula terdiri daripada enam beg udara, ABS, EBD, BA, hill start assist, hill descent control dan cagak ISOFIX.

GALERI: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI turbo di Midvalley