Volkswagen Polo Mk6 2017 – dapat platform MQB, Paparan Info Aktif, AEB dan Kawalan Kelajuan Aktif

Volkswagen Polo Mk6 2017 – dapat platform MQB, Paparan Info Aktif, AEB dan Kawalan Kelajuan Aktif

Volkswagen Polo Mk6 telah pun diperkenalkan di peringkat dunia secara rasminya. Kehadiran Polo serba baharu dari generasi ke-enam ini dikatakan lebih besar, lebih baik dan lebih maju berbanding model sebelumnya. Daripada segi imej luaran, dalaman, praktikaliti hinggalah ke sistem keselamatan aktif, Polo MK6 ini diberi peningkatan yang lebih signifikan, sesuai dengan aliran zaman.

Bermula dengan imejnya, Polo ini kelihatan lebih segar dan berbeza daripada rekaan tipikal Volkswagen. Pada bahagian hadapannya, gril dan lampu utama (kini dengan pilihan unit LED) telah ditempatkan bawah sedikit, di mana Volkswagen berkata ia adalah rekaan baharu yang tersendiri bagi Polo.

Selain itu, bahagian belakangnya diserlahkan pula dengan lampu LED yang dipanjangkan, membentuk imej tiga-dimensi. Kini Polo hanya boleh didapati dengan kerangka lima-pintu sahaja, berbanding pilihan tiga-pintu seperti sebelum ini.

Volkswagen Polo Mk6 2017 – dapat platform MQB, Paparan Info Aktif, AEB dan Kawalan Kelajuan Aktif

Varian Trendline, Comfortline dan Highline kini turut ditambah dengan Beats iaitu model edisi istimewa (dengan logo unik dan sistem audio yang dipertingkatkan), model yang lebih sporty bagi R-Line, sebenarnya lebih sporty berbanding varian Polo GTI sendiri.

Langkah menggunakan platform MQB sepenuhnya merupakan perubahan terbesar yang dilakukan, dengan jarak roda yang kini dipertingkatkan sebanyak 94 mm. Manakala panjang juga telah ditambah melebihi empat meter (4,053 meter) buat pertama kami, Volkswagen telah membandingkannya dengan Golf Mk4. Rujuk jadual di bawah untuk melihat perbandingan antara Golf 1997 dan Polo Mk5

Malah secara tidak langsung turut memberikan lebihan ruang yang luas dan kapasiti but yang lebih besar – kini 25% lebih besar menjadi 351 liter, daripada 280 liter. Jarak roda yang lebih panjang ini juga menyumbangkan keselesaan pemanduan yang dipertingkatkan, menurut Volkswagen.

Volkswagen Polo Mk6 2017 – dapat platform MQB, Paparan Info Aktif, AEB dan Kawalan Kelajuan Aktif

Di bahagian dalamnya, juga kelihatan suntikan kosmetik yang lebih besar. bentangan papan pemuka menegak digantikan dengan binaan melintang yang lebih segar. Malah ia juga digandingkan dengan 13 pad pemuka berwarna dan 11 pilihan balutan tempat duduk.

Lain-lain elemen baharu yang dipertaruhkan termasuklah Paparan Info Aktif generasi kedua, yang diperkenalkan pada Polo ini. Selain itu. panel instrumen digital turut menampilkan lebih banyak informasi, struktur logika dan paparan yang lebih jelas. Pengguna juga boleh ‘menarik’ fungsi pada sistem infotainmen tengah ke skrin Paparan Info Aktif. Turut didatangkan pengecas tanpa wayar untuk kegunaan telefon bimbit pintar.

Bagi keselamatan dan teknologi pula, Polo baharu ini merima Bantuan Hadapan bagi sistem pemantauan dengan Brek Kecemasan Bandar dan Pemantauan Pejalan kaki – standard untuk semua model Eropah. Manakala sistem Kawalan Kelajuan Adaptif ditawarkan sebagai pilihan, dengan fungsi Stop & Go. Selain itu, Pengesan Titik Buta dan Kepekaan Trafik Belakang, juga Bantuan Parkir dan fungsi pengendalian brek turut ditampilkan.

Bagi pasaran Eropah, enam pilihan enjin ditawarkan, iaitu 1.0 TGI dengan 90 PS (dengan gas asli), 1.0 MPI dengan 65 PS atau 75 PS, 1.0 TSI (95 PS atau 115 PS), 1.5 TSI Evo (150 PS), 2.0 TSI (200 PS – bagi Polo GTI), 1.6 TDI diesel (80 PS atau 95 PS), berserta pilihan kotak gear manual lima/enam-kelajuan dan DSG dwi-klac tujuh-kelajuan.

Di Jerman, model asas Volkswagen Polo Mk6 dijual pada harga bermula 12,975 euro (RM62k), di mana Volkswagen mendakwa ia adalah harga yang lebih signifikan berbanding model terdahulu dengan larasan pilihan standard.

GALERI: Volkswagen Polo R-Line

GALERI: Volkswagen Polo Beats

GALERI: Lakaran Volkswagen Polo Mk6

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required