Jaguar XE, XF dan F-Pace dapat enjin Ingenium 300 PS

Jaguar XE, XF dan F-Pace dapat enjin Ingenium 300 PS

Beberapa bulan lalu, Jaguar telah mengumumkan beberapa peningkatan untuk model 2018 bagi XE, XF dan F-Pace, termasuk bakal menggunakan barisan enjin petrol Ingenium dan diesel. Terkini, jenama ini telah mengesahkan barisan enjin tersebut bakal dipadankan pada model XE, XF dan F-Pace 2018.

Difahamkan penjana kuasa Ingenium ini merupakan enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder dengan kuasa 300 PS dan tork 400 Nm, yang dipadankan bersama kotak gear ZF automatik lapan-kelajuan. Bagi XE dan XF, pelanggan boleh memilih sama ada pacuan roda-belakang atau semua-roda, sementara F-Pace hanya menerima semua-roda.

Bagi XE, enjin (dengan AWD) mampu memacu dari kosong hingga 100 km/j dalam hanya 5.5 saat, iaitu 0.7 saat lebih pantas berbanding model sebelumnya bersama enjin petrol Ingenium 250 PS/365 Nm. Jaguar mendakwa penggunaan bahan apinya pula sekitar 6.9 liter per 100 km dan emisi CO2 pula 157 g/km bagi model ini.

Manakala bagi XF dengan kuasa 300 PS dan AWD pula, ia boleh dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 5.8 saar, iaitu 0.8 saat lebih pantas dari adiknya 250 PS AWD. Bagi penggunaan bahan api pula, varian XF 300 PS AWD dianggar menggunakan sekitar 7.2 L/100 km, dengan emisi CO2 163 g/km.

Bagi F-Pace pula, model yang menerima gelaran Kereta Tahunan Dunia 2017 ini, dikatakan mampu mencapai pacuan 0-100 km/j dalam hanya enam saat (berbanding 6.8 saat bagi versi 250 PS). Jaguar berkata F-Pace 300 PS ini menggunakan bahan api sekitar 7.7 L/100 km dan emisi CO2 174 g/km.

“Kami akan terus memperluaskan barisan enjin Ingenium, memberikan lebih banyak pilihan kepada pelanggan berbanding sebelum ini. Enjin petrol 300 PS kami ini memberikan prestasi yang sinonim dengan Jaguar, malah turut memberikan penjimatan bahan api yang lebih efisien, hasil teknologi ekzos dan rekaan injap yang dipertingkatkan,” ujar Nick Rogers, pengarah eksekutif bagi kejuruteraan produk Jaguar-Land Rover.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required