Peugeot 3008 DKR Maxi didedahkan – kini lebih lebar

Peugeot 3008 DKR Maxi didedahkan – kini lebih lebar

Selepas mengungguli cabaran ketika Rali Dakar bagi dua tahun berturut-turut pada 2016 dan 2017, Peugeot giat mempersiapkan jentera untuk mencatat kejayaan hat trick tahun ini – pasukan itu kini memperkenalkan jentera lumba terbaru yang dibangunkan, dikenali dengan nama Peugeot 3008 DKR Maxi.

Sepadan dengan namanya, jentera ini lebih besar – dengan pertambahan kelebaran sebanyak 200 mm disebabkan oleh penggunaan wishbone atas dan bawah, serta untuk menempatkan hujung rod dan driveshaft baru. Peugeot menjangkakan kenderaan lumba terbaru ini akan menampilkan sisi kestabilan dan kendalian yang lebih baik, serta peningkatan dari segi prestasi.

Peugeot 3008 DKR Maxi didedahkan – kini lebih lebar

Dari segi mekanikal lainnya, ia kekal sama seperti unit yang sebelumnya, termasuk penggunaan enjin 3.0 liter V6 turbodiesel yang menghasilkan 330 hp, dengan pacuan roda belakang. Unit Maxi ini masih lagi dalam pembangunan, dan akan membuat penampilan rasmi sulung pada acara Silk Way Rally – dengan laluan dari Rusia ke China – dari 7 hingga 22 Julai.

Bakal mengendalikan kenderaan ini ialah juara rali dunia sebanyak sembilan kali, Sebastien Loeb, yang menduduki tempat kedua rali Dakar tahun ini. Beliau akan menilai perubahan terbaru yang dilakukan terhadap jentera ini, dan menentukan arah pembangunan yang sepatutnya. Beliau akan disertai oleh rakan pasukan Peugeot Sprot, Stephane Peterhansel dan pemenang Silk Way Rally, Cyril Despres – kedua-duanya bagaimanapun akan memandu jentera 3008 DKR sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required