VIDEO: Mercedes-Benz S-Class W222 facelift 2018 diuji keluar dari baris produksi kilang tanpa pemandu

Mercedes-Benz S-Class W222 facelift 2018 telah pun membuat kemunculan sulungnya pada April lalu di Auto Shanghai 2017, manakala produksinya kini telah pun bermula di kilang Mercedes di Sindelfingen, Jerman.

Model versi kemaskini berkenaan bakal masuk kepasaran bermula bulan ini, dan sebagai ujian permulaan, kereta tersebut akan keluar dari barisan produksi ke kawasan penyimpanan kilang secara automatik, tanpa pemandu. Dalam video di atas dapat disaksikan S 560 4Matic berwarna Obsidian Black Metallic bergerak sendiri dalam jarak sekitar 1.5 km melalui kawasan sempit di dalam kilang.

Unit berkenaan diberikan peralatan tambahan yang diletakkan pada sisi bumbung bahagian pemandu, manakala penentuan laluan di dalam kilang tersebut masih menggunakan kamera, radar dan juga penderia ultrasonic yang sememangnya telah dipadankan secara standard pada sedan ini. Ia turut diberikan perisian baharu yang sangat berkuasa yang mampu memecut dan menghentikan S-Class ini tanpa bantuan manusia ketika melalui laluan sempit kilang tersebut.

Program ujian permulaan ini dilakukan untuk meninjau kemungkinan sistem tersebut boleh digunakan untuk menggantikan sistem sedia ada pada kilang itu yang masih menggunakan manusia bagi memandu keluar kereta yang sudah siap dari barisan produksi ke kawasan penyimpanan. Buat masa sekarang, pekerja yang, menghantar kereta-kereta yang telah siap tersebut perlu menggunakan servis kenderaan shuttle untuk pulang semula ke kilang setelah menyelesaikan tugas tersebut, dan ia jelas memakan masa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required