Kereta berprestasi tinggi sebenar, dari divisi perlumbaan sebenar, pertama dari Hyundai – i30 N kini selesai fasa terakhir ujian dan talaannya di litar Nürburgring, Jerman.

Hot-hatch yang bakal mengacau Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST dan sebagainya ini telah menjalani ujian kerap dilitar berkenaan, selain dibawa ke Sweden untuk ujian musim sejuk, ke UK untuk talaan jalan berliku awam, serta di uji di litar lagenda Australia – Mount Panorama, Bathurst. Ia dijadualkan akan membuat kemunculan sulungnya pada 13 Julai ini.

Seperti yang telah disebutkan oleh Albert Biermann, ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai (bekas naib presiden kejuruteraan BMW M) sebelum ini, N pada nama Hyundai N itu sendiri bermaksud Nürburgring dan juga Namyang iaitu pusat R&D Hyundai di Korea.

“Kami melakukan pelbagai usaha untuk menjadikan i30 N ini jentera yang nakal di selekoh,” tegas Biermann. “Kami mensasarkan degupan jantung seminit, jadi BPM, degupan seminit, bagi kami ia lebih penting dari RPM. Perkara utama yang kami akan tawarkan adalah tahap keseronokkan memandu yang sangat tinggi,” tambahnya.

Menurut Biermann lagi, antara aspek utama kereta-kereta N Hyundai adalah ia boleh dipandu di litar, bukan hanya untuk satu atau dua minit, dan ia sepatutnya memberikan pemanduan yang seronok dilitar. “Ini merupakan cerita utama kami, i30 N adalah berkisar pemanduan yang seronok, dapat dinikmati sama ada di litar atau jalan raya,” tegas Biermann.

Selain dari bunyi enjin yang begitu mengujakan bersama letusan dari ekzos yang dapat didengari pada video-video sebelum ini, video terakhir berkenaan turut memaparkan serba sedikit bahagian dalaman hatchback berprestasi tinggi tersebut. Papan pemuka, paparan meter serta skrin paparan utama di bahagian tengah di berikan “perisa N” yang membezakannya dari versi ‘jinak’ i30 standard.

Dikhabarkan, Hyundai i30 N akan ditawarkan dalam dua versi iaitu 250 hp, dan yang paling berkuasa 275 hp diekstrak dari enjin 2.0 liter turbo. Ketika dilancarkan nanti, i30 N akan dibekalkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan kemudiannya turut ditawarkan dengan transmisi klac berkembar jenis basah lapan-kelajuan.

GALERI: Spyshot Hyundai i30 N