Selepas Nürburgring dan jalan berliku UK, Hyundai i30 N kini diuji dan ditala di litar Bathurst, Australia

Divisi perlumbaan rasmi Hyundai, digelar Hyundai N, serius untuk menjadikan hot-hatch berprestasi tinggi sebenar pertama mereka -130 N- benar-benar model yang mendapat talaan sempurna. Setelah diuji pada keadaan sejuk di Sweden, serta mendapat talaan pada litar Nürburgring dan juga jalan-jalan awam berliku di UK, jentera berkenaan kini dibawa pula ke Australia bagi ditala dilitar ikonik negara berkenaan, Mount Panorama di Bathurst.

“Kami telah membuat banyak ujian di Nürburgring Nordschleife, tetapi ada lagi banyak litar yang mencabar diluar sana, dan salah satunya adalah di sini, Bathurst, Australia,” kata Albert Biermann, ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai yang juga bekas naib presiden kejuruteraan BMW M.

“Ia merupakan pengalaman yang sangat baik untuk memandu di Mount Panorama dan termasuk data yang kami kumpul untuk talaan kami yang kami akan teruskan di Eropah. Saya rasa pemandu yang tepat pada litar ini tentu sangat berseronok dengan i30 N,” tambah Biermann lagi.

Untuk ujian di Australia ini, anak jati negara berkenaan, Brendan Reeves yang juga merupakan pemandu ujian WRC Hyundai diberikan tanggungjawab untuk memandu i30 N tersebut.

Selepas Nürburgring dan jalan berliku UK, Hyundai i30 N kini diuji dan ditala di litar Bathurst, Australia

Kesempatan juga diambil oleh Hyundai kali ini untuk menggunakan sistem paparan dan pungutan data menggunakan peralatan dari jenama Australia iaitu MoTec, yang juga sebenarnya bertindak sebagai pembekal peralatan untuk memantau catatan masa di litar, informasi prestasi, data logging dan sebagainya untuk pasukan WRC serta Nurburgring 24-jam Hyundai.

Selain itu, prototaip i30 N ini turut dibawa ke Australia untuk menjalani ujian ketahanan cuaca panas, dan juga penilaian terhadap kualiti serta prestasi. Video yang dipaparkan pada ujian kali ini turut memperdengarkan sekali lagi bunyi enjin i30 yang begitu mengujakan – dengan bunyi letupan dihasilkan pada ekzos seperti pada video teaser pertamanya dahulu.

Hyundai i30 N bakal didedahkan sepenuhnya September tahun ini di Frankfurt Motor Show. Dikhabarkan ia akan ditawarkan dalam dua versi iaitu 250 hp, dan yang paling berkuasa 275 hp diekstrak dari enjin 2.0 liter turbo. Ketika dilancarkan nanti, i30 N akan dibekalkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan kemudiannya turut ditawarkan dengan transmisi klac berkembar jenis basah lapan-kelajuan.

Setelah ia mula menerjah pasaran nanti, i30 N dijangka bakal memberikan tentangan sengit terhadap hot-hatch sekelasnya seperti Volkswagen GTi dan Ford Focus ST.

GALERI: Spyshot Hyundai i30 N

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required