VIDEO: Teaser baharu hot-hatch Hyundai i30 N – terima talaan di jalan berliku United Kingdom

Sebelum ini, Hyundai telah pun menyiarkan dua video teaser memaparkan hot-hatch dan juga kereta berprestasi tinggi sebenar talaan divisi perlumbaan Hyundai N mereka – i30 N – bermula dengan ujian litar memperdengarkan bunyi enjinnya yang begitu mengujakan, dan kemudian ujian musim sejuk yang menampilkan pemandu WRC mereka iaitu Thierry Neuville memandu jentera berkenaan pada permukaan salji.

Terbaharu, Hyundai menyiarkan sebuah lagi video teaser, kali ini memaparkan jentera tersebut diuji dan ditala untuk jalan berliku sekitar UK. Menurut Albert Biermann, ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai (bekas naib presiden kejuruteraan BMW M), talaan untuk i30 N ini masih lagi belum sampai ke peringkat akhir tetapi mereka semakin menghampirinya. Ujian yang dilakukan di UK ini dijalankan bagi memastikan jentera berprestasi tinggi ini memenuhi jangkaan pelanggan mereka.

“Hyundai N bermaksud Namyang (pusat R&D Hyundai di Korea) dan ia juga bermaksud Nurburgring. Kami sukakan selekoh dan di sini terdapat banyak selekoh yang seronok dan mencabar. Di UK ini kami menguji prototaip i30 N dan kami perlu pastikan pada jalan raya yang mencabar di UK ini prestasi pemanduannya juga cukup selesa untuk kegunaan harian,” tambah Biermann.

Hyundai i30 N akan diperkenalkan pada lewat tahun ini dan akan ditawarkan dalam dua versi iaitu 250 hp, dan yang paling berkuasa – 275 hp. Ketika dilancarkan nanti, i30 N akan dibekalkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan kemudiannya turut ditawarkan dengan transmisi klac berkembar lapan-kelajuan jenis klac basah.

Apa yang menarik lagi, i30 N bakal dilengkapkan dengan LSD mekanikal pintar kawalan elektronik digelar E-LSD, pertama seumpamanya dari Hyundai. Kuasa dan pretasi yang dihasilkan enjin tersebut meletakkan ia sebaris dengan hot-hatch terkini dalam pasaran seperti VW Golf GTI dan Ford Focus ST, manakala halatuju Hyundai N seperti yang disebutkan sebelum ini disasarkan kearah BMW M.

GALERI: Spyshot Hyundai i30 N

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required