Sebelum ini, Hyundai telah pun menyiarkan dua video teaser memaparkan hot-hatch dan juga kereta berprestasi tinggi sebenar talaan divisi perlumbaan Hyundai N mereka – i30 N – bermula dengan ujian litar memperdengarkan bunyi enjinnya yang begitu mengujakan, dan kemudian ujian musim sejuk yang menampilkan pemandu WRC mereka iaitu Thierry Neuville memandu jentera berkenaan pada permukaan salji.

Terbaharu, Hyundai menyiarkan sebuah lagi video teaser, kali ini memaparkan jentera tersebut diuji dan ditala untuk jalan berliku sekitar UK. Menurut Albert Biermann, ketua ujian kenderaan dan pembangunan prestasi tinggi Hyundai (bekas naib presiden kejuruteraan BMW M), talaan untuk i30 N ini masih lagi belum sampai ke peringkat akhir tetapi mereka semakin menghampirinya. Ujian yang dilakukan di UK ini dijalankan bagi memastikan jentera berprestasi tinggi ini memenuhi jangkaan pelanggan mereka.

“Hyundai N bermaksud Namyang (pusat R&D Hyundai di Korea) dan ia juga bermaksud Nurburgring. Kami sukakan selekoh dan di sini terdapat banyak selekoh yang seronok dan mencabar. Di UK ini kami menguji prototaip i30 N dan kami perlu pastikan pada jalan raya yang mencabar di UK ini prestasi pemanduannya juga cukup selesa untuk kegunaan harian,” tambah Biermann.

Hyundai i30 N akan diperkenalkan pada lewat tahun ini dan akan ditawarkan dalam dua versi iaitu 250 hp, dan yang paling berkuasa – 275 hp. Ketika dilancarkan nanti, i30 N akan dibekalkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan kemudiannya turut ditawarkan dengan transmisi klac berkembar lapan-kelajuan jenis klac basah.

Apa yang menarik lagi, i30 N bakal dilengkapkan dengan LSD mekanikal pintar kawalan elektronik digelar E-LSD, pertama seumpamanya dari Hyundai. Kuasa dan pretasi yang dihasilkan enjin tersebut meletakkan ia sebaris dengan hot-hatch terkini dalam pasaran seperti VW Golf GTI dan Ford Focus ST, manakala halatuju Hyundai N seperti yang disebutkan sebelum ini disasarkan kearah BMW M.

GALERI: Spyshot Hyundai i30 N