MRT jadi penanda aras kepada semua perancangan pengangkutan awam untuk masa depan – SPAD

MRT jadi penanda aras kepada semua perancangan pengangkutan awam untuk masa depan – SPAD

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah menyatakan, sistem Mass Rapid Transit (MRT) adalah sebuah penanda aras bagi semua perancangan dan pembangunan pengangkutan awam untuk masa hadapan, mengambil kira keperluan perhubungan serta meningkatkan kualiti kehidupan warga kota, lapor Bernama.

Jelas beliau lagi, kerajaan telah mengambil pelbagai inisiatif di bawah Rancangan Induk Pengangkutan Awam Darat Kebangsaan bagi tempoh enam tahun untuk mengubah kaedah penggunaan pengangkutan awam, yang telah menyumbang kepada peningkatan kepada 1.1 juta pengguna ketika ini.

Hari ini, laluan penuh MRT jajaran Sungai Buloh-Kajang (SBK) fasa dua akan dilancarkan secara rasmi, melibatkan laluan dari stesen Semantan hingga ke stesen Kajang. Ia mampu menampung kapasiti pengguna harian seramai 400,000 orang. Dengan jarak perjalanan 51 km keseluruhannya dari stesen terakhir laluan berkenaan, tempoh yang diperlukan dari satu hujung ke satu hujung yang lain ialah 84 minit – dengan kekerapan tran dalam masa 3.5 minit pada waktu puncak.

MRT fasa baru ini melibatkan 14 stesen yang dilengkapi dengan tempat letak kereta serta 300 bas perantara yang beroperasi dalam jarak 5 hingga 7 km dari stesen yang ada.

Beliau juga menegaskan, pembangunan MRT Jajaran 2 dari Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya dan MRT Jajaran 3 dari Bandar Utama-Johan Setia turut dijangka akan membuka lebih banyak peluang pembangunan berorientasikan transit (TOD).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required