TINJAUAN AWAL: Vespa GTS Super 300 versi 2017 pemasangan di Vietnam – tiba di Malaysia tahun ini?

Minggu lalu, kami berkesempatan berkunjung ke kilang pemasangan Piaggio di Hanoi, Vietnam bagi mengikuti sesi taklimat dan tunggang uji ringkas skuter terbaru keluaran Vespa – model GTS yang kini sudah mula dipasang di Vietnam untuk pasaran Asia Tenggara.

Menariknya bagi versi terbaru tahun 2017 ini, terdapat tiga varian yang dipasang di sana; GTS 125, GTS 150 dan GTS 300. Bagi dua varian 125 dan 150 ini, ia dilengkapi dengan sistem enjin serba baru, yang dibangunkan di Vietnam dengan mengambil kira maklum balas dan penggunaan dari rantau Asia – ia dikenali sebagai enjin i-Get.

Bagi versi GTS 300 pula, ia menggunakan enjin Quasar 300 yang dibawa dari Itali, sebelum dipasang di Vietnam. Di Malaysia, model GTS 300 versi yang sebelum ini pernah dibawa masuk – ketika itu diimport terus dari Itali – dan dijual dengan harga yang agak mahal, sekitar RM36,000.

Namun, dengan perkembangan terbaru ini, pengedar jenama ini di Malaysia, Naza Premira menjangkakan harga bagi GTS 300 versi terbaru ini akan menyaksikan penurunan yang banyak juga – terima kasih kepada pengurangan cukai di bawah ASEAN Free Trade Area (AFTA).

Bagaimanapun, model ini akan terlebih dahulu dilancarkan di Vietnam esok, sebelum diperkenalkan pula untuk pasaran Thailand selepas itu. Menurut pihak pengurusan Vespa di Hanoi tentang bila pasaran Malaysia akan mula menerima model ini, mereka menjelaskan hal itu bergantung kepada permintaan dari Vietnam dan Thailand – kilang pengeluaran di sana akan memenuhi permintaan dua pasaran itu terlebih dahulu. Jika kita bernasib baik, model ini mungkin akan tiba seawal September nanti.

Varian yang mana akan ditawarkan untuk pasaran Malaysia? Sudah tentu GTS 300, kali ini dengan kelebihan tanda harga yang dijangka akan memberikan nilai kepada peminatnya di sini berbanding versi yang terdahulu. Bagi GTS 150 pula – versi semasanya juga ada dijual di sini sekarang – kami menjangkakan ia turut akan ditawarkan sebagai pilihan enjin yang lebih rendah. Bagaimanapun, kami difahamkan GTS 125 tidak akan dibawa masuk.

Jadi, sementara kami menyiapkan laporan lengkap pengalaman tunggang uji model ini, tonton dahulu video ringkas yang disediakan ini, berserta galeri gambar yang ada.

Vespa GTS Super 300 di Vietnam


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required