Volvo akan tubuh syarikat usahama dengan Geely untuk berkongsi teknologi dan platform kenderaan

Volvo akan tubuh syarikat usahama dengan Geely untuk berkongsi teknologi dan platform kenderaan

Sudah tujuh tahun Volvo dibeli oleh Geely, dan kini kedua-dua syarikat itu akan bekerja denga lebih rapat dalam memindahkan dan berkongsi teknologi masing-masing. Ada rancangan diumumkan, untuk sebuah usaha sama baru dalam sebuah syarikat teknologi, disasar untuk menyediakan skala ekonomi yang membolehkan pembangunan lebih pesat dilakukan terhadap teknologi kenderaan elektrik generasi akan datang.

Perjanjian persefahaman yang dimeterai itu menyatakan bahawa Volvo, Geely serta Lynk & Co (yang juga milik Geely) akan berkongsi pembangunan kenderaan dan teknologi enjin melalui perjanjian silang-perlesenan yang akan dikendalikan oleh sebuah syarikat baru, dimiliki sama rata 50:50 oleh Geely dan Volvo. Turut dinyatakan ialah kedua-dua jenama itu akan memperbanyakkan kerjasama melalui saluran sumber komponen dan pengurangan kos pemerolehan (procurement cost).

Volvo akan tubuh syarikat usahama dengan Geely untuk berkongsi teknologi dan platform kenderaan

Dengan itu, perjanjian perlesenan akan membolehkan Volvo, Geely dan Lynk & Co menggunakan teknologi milik masing-masing, walaupun hak intelektual masik kekal menjadi milik syarikat pertama yang membangunkannya. Syarikat itu sudahpun berkongsi Compact Modular Architecture (CMA), yang akan digunakan bagi model siri 40 Volvo nanti serta model-model Lynk & Co.

Di masa hadapan, senibina modular kenderaan dan teknologi lain akan dikongsi dan dibangunkan berdasarkan kos yang turut dikongsi, mengurangkan kos pembangunan keseluruhan yang terlibat. Kerjasama ini dijangka akan dilanjutkan untuk melibatkan komponen kenderaan elektrik seperti bateri, motor elektrik dan sistem pengecas. Volvo juga telah mengumumkan syarikat itu akan membeli pegangan minoriti dalam Lynk & Co, sekali gus memberi gambaran positif terhadap perkongsian teknologi antara kedua-dua jenama ini kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required