JPJ mempertimbangkan lebih banyak kes kesalahan trafik terus didakwa di mahkamah – laporan

JPJ mempertimbangkan lebih banyak kes kesalahan trafik terus didakwa di mahkamah – laporan

Bagi mengurangkan jumlah kesalahan trafik yang kian meningkat serta kadar kemalangan jalan raya yang makin membimbangkan,

Mengurangkan kesalahan-kesalahan jumlah trafik yang berkembang dan kemalangan yang agak tinggi kadar, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mempertimbangkan untuk membawa lebih banyak kes kesalahan trafik untuk terus didakwa di mahkamah.

Buat masa ini, hanya pengguna jalan raya yang menggunakan lorong kecemasan sahaja yang terus didakwa di mahkamah.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Nazri Siron, selain pesalah yang menggunakan lorong kecemasan, jabatan tersebut juga sedang mempertimbangkan kesalahan lain termasuk menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu, melanggar lampu isyarat merah, tidak memakai tali pinggang keledar, memotong di garisan berkembar, memotong barisan dan kenderaan komersil yang menggunakan lorong laju, laporan The Sun.

JPJ mempertimbangkan lebih banyak kes kesalahan trafik terus didakwa di mahkamah – laporan

Nazri berkata pihaknya sedang menantikan maklumbalas daripada Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS), Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) dan polis untuk meneruskan cadangan tersebut.

Tambahnya lagi, JPJ memerlukan masa untuk mengkaji cadangan tersebut bagi mengelakkan penalti dikenakan dua kali apabila enam kesalahan dicadangkan untuk tindakan mahkamah ini turut mengumpul markah di bawah Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS)

“Di bawah AWAS, pesalah berhadapan dengan penalti termasuk saman dan lesen memandu digantung, malah mereka juga akan disaman sekiranya didapati bersalah oleh mahkamah. Jadi kita perlu mencari kaedah yang tepat dan menyelesaikan masalah ini (dikenakan dua kali penalti),” ujarnya.

Menurut laporan sebelum ini, JPJ telah mengeluarkan sebanyak 77,242 saman kepada pengguna jalan raya yang melanggar lampu isyarat merah dan kesalahan had laju dalam temph dua bulan selepas AWAS dilaksanakan sejak 1 April lalu. Di mana 68,830 saman dikenakan kepada pemandu yang tidak mematuhi had laju manakala 8,412 lagi saman bagi kesalahan melanggar lampu isyarat merah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required