Mercedes-AMG GT4 – kereta lumba tahap permulaan

Mercedes-AMG GT4 – kereta lumba tahap permulaan

Mercedes-AMG GT3 telah pun terlibat dalam pelbagai perlumbaan di seluruh dunia, dan kini, syarikat itu mengeluarkan pula sebuah lagi model lumba permulaan yang akan terletak di bawahnya, digelar sebagai GT4.

Menggunakan asas daripada kereta sport GT R, kereta lumba ini mempunyai enjin V8 4.0 liter twin turbo sama seperti kereta versi jalanan, dan tidak seperti GT3 yang menggunakan enjin 6.2 liter NA. Disebabkan oleh peraturan, kuasa daripada enjin V8 4.0 liter ini dihadkan kepada 510 hp dan 600 Nm, rendah sedikit daripada kuasa yang dihasilkan oleh GT R iaitu 585 hp dan 700 Nm, dan sama seperti GT S.

Kuasa dihantar kepada roda belakang melalui transmisi enam kelajuan sequential yang diletakkan di belakang sebagai sebuah transaxle seperti kereta jalanan, dan mempunyai limited-slip differential boleh laras. Kerangka aluminium yang diguna adalah sama seperti GT R, sementara gentian karbon turut diguna pada bahagian tertentu di casis dan badannya. Bahan komposit ringan pula digunakan pada bonet, bampar hadapan dan splitter.

GT4 menampilkan beberapa kelengkapan tambahan yang membezakannya dengan GT R – selain splitter hadapan yang diberitahu tadi, terdapat juga panel aerodinamik lain dan saya belakang boleh laras. Rimnya lebih kecil berbanding GT R, iaitu 18 inci dan di sebaliknya terdapat brek tahap perlumbaan dengan ABS boleh laras, serta suspensi double wishbone di semua sudut, dan penyerap boleh laras.

Di dalam terdapat roll-cage yang dibuat daripada besi berkekuatan tinggi, ditambah dengan sel pelindung pemandu berkelulusan FIA dengan penyandar kepala, selak bumbung untuk keluar dalam waktu kecemasan dan sistem pemadam kebakaran. Turut diberi adalah lampu pada butang kawalan di stereng serta pendingin hawa, ECU perlumbaan, pengawal tork dan kawalan cengkaman AMG yang dioptimakan dengan 11 tahap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required