Toyota beli saham kecil Mazda; kerjasama baharu bina kilang $1.6b di US untuk Corolla, SUV – laporan

Toyota beli saham kecil Mazda; kerjasama baharu bina kilang $1.6b di US untuk Corolla, SUV – laporan

Toyota dan pesaingnya Mazda telah mengumumkan rancangan untuk membina kilang bernilai $1.6 bilion di Amerika Syarikat (US) sebagai kerjasama baharu, menurut laporan Reuters yang memetik sumber tanpa nama.

Laporan tersebut menambah kilang ini bakal mengeluarkan kapasiti 300,000 kenderaan setahun, terbahagi antara dua jenama Jepun itu. Ia juga akan mengambil 4,000 pekerja apabila dibuka pada tahun 2021, sumber tersebut mendedahkan, dan menambah lokasi kilang terbabit bakal didedahkan kelak. Ia dijangka akan memproduksi Toyota Corolla dan SUV Mazda.

Semalam, Nikkei melaporkan Toyota akan membeli 5% pegangan saham dalam Mazda untuk membangunkan tekonologi kenderaan elektrik dan bekerjasama dalam membina kilang di US. Sumber yang memberitahu Reuters mengesahkan kedua pemain industri automotif terkemuka Jepun ini akan bekerjasama dalam pembangunan EV.

Toyota berkata dalam kenyataannya bahawa kedua-dua syarikat telah mula mengekplorasi beberapa kerjasama di bawah perjanjian Mei 2015. “Kami berhasrat untuk mengemukakan satu cadangan kepada lembaga pengarah kami hari ini mengenai perkongsian dengan Mazda, bagaimana pun, kami tidak akan mengulas lanjut mengenainya buat masa ini,” menurut kenyataan terbabit.

Mazda pula berkata “tiada apa yang diputuskan buat masa ini” dan syarikat ini juga mengesahkan “akan mengadakan mesyuarat lembaga pengarah mengenainya hari ini, namun tiada ulasan buat masa ini,” kenyataan itu turut menyebut.

Pembangunan ini nampak gayanya akan memberikan satu kemajuan buat presiden US Donald Trump, yang pernah meluahkan kemarahannya kepada pengeluar kenderaan yang mendirikan fasiliti di negara-negara jiran. Toyota juga pernah menerima ‘teguran’ menerusi Tweeter Trump apabila berhasrat untuk membangunkan Corolla bagi pasaran US di Mexico. Model kompak mereka buat masa ini dibangunkan di Kanada dan Mississippi, US.

Tiada “cukai sempadan besar” seperti mana yang diancam oleh Trump, tetapi kilang US baharu ini adalah berdasarkan permintaan terhadap kereta penumpang yang agak ‘jatuh’ berbanding SUV. Jualan Corolla di US juga hampir jatuh sebanyak 9% pada tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required