Yamaha V-ixion R (FZ150) diperkenalkan di Indonesia – guna enjin 155 cc VVA sama seperti R15, harga RM9.3k

Yamaha V-ixion R (FZ150) diperkenalkan di Indonesia – guna enjin 155 cc VVA sama seperti R15, harga RM9.3k

Pada bulan April yang lalu, Yamaha Indonesia telah memperkenalkan model V-ixion (juga dikenali sebagai FZ150i di negara kita) yang diperbaharui. Bagi model V-ixion biasa, walaupun dipertingkat dengan antaranya klac jenis assist & slipper dan lampu LED, ia masih mengekalkan enjin 149.8 cc berkuasa 16.36 hp dan 14.5 Nm yang sama. Satu lagi model yang diperkenalkan pada waktu yang sama, iaitu V-ixion R adalah lebih istimewa.

Ini kerana ia menggunakan enjin satu silinder empat strok suntikan bahan api 155.1 cc dengan teknologi VVA dan ini adalah enjin yang sama dengan model R15. Ia mampu menghasilkan 19 hp pada 10,000 rpm dan 14.7 Nm tork pada 8,500 rpm, seterusnya adalah lebih sporty. Transmisi enam kelajuan yang digunakan juga mempunyai klac assist & slipper yang baru.

Bukan setakat enjin, beberapa bahagian lain juga diambil daripada R15 termasuk kerangka, roda dan lengan ayun. Jika dibandingkan dengan V-ixion biasa, V-ixion R ini mempunyai jarak roda lebih panjang 25 mm, 1 kg lebih ringan dan mempunyai tayar belakang lebih lebar (130/70). Bahagian lain masih sama iaitu terdapat brek cakera di depan dan belakang, suspensi fork teleskopik di hadapan dan monoshock di belakang.

Untuk penampilan, V-ixion R ini mengenakan rekaan yang lebih sporty dan turut mendapat lampu jenis LED di depan dan belakang untuk pencahayaan yang lebih terang dan meter jenis digital. Selain panel tepi tangki baru, ia juga mempunyai panel tambahan di bawah enjin. Dibandingkan lagi dengan V-ixion biasa, V-ixion R ini mempunyai kapasiti tangki minyak kurang 1 liter.

Walaupun sudah dipertonton beberapa bulan yang lalu, Yamaha Indonesia baru sahaja mengeluarkan harga jualan untuk V-ixion R, iaitu Rp28,800,000 (RM9,255). Model V-ixion biasa pula dijual pada harga lebih rendah iaitu Rp26,000,000 (RM8,355). Model sport R15 pula dijual pada harga Rp34,500,000 (RM11,087).


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required