Honda Civic Type R FK8 tiba di Indonesia – RM320k

Honda Civic Type R FK8 tiba di Indonesia – RM320k

Honda Civic Type R hari ini dengan rasminya dilancarkan untuk pasaran Indonesia di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS), menjadikannya negara ketiga yang memperkenalkan model FK8 berkenaan di rantau ini selepas Filipina dan Singapura.

Model terbaru ini dilengkapi dengan enjin 2.0 liter VTEC Turbo, dipadankan dengan kotak gear manual nisbah rapat enam-kelajuan dengan fungsi rev-matching.

Untuk pasaran Indonesia, enjin berkenaan menghasilkan kuasa 306 hp pada 6,500 rpm dan 400 Nm antara 2,500-4,500 rpm. Kuasa ini sama dengan unit yang dijual untuk pasaran Australia dan Filipina, tetapi sedikit rendah berbanding unit dengan spesifikasi UK, dengan 316 hp.

Kelengkapan standard termasuk rim Berlina 20-inci aloi hitam dengan tayar Continental SportContact 6 bersaiz 245/30, yang dihasilkan khusus untuk kereta ini. Penyerap hentak adaptif turut tersedia, dengan pilihan tiga mode pemanduan (Comfort, Sport and R+), pakej brek Brembo dengan cakera berliang 350 mm depan dan cakera penuh 305 mm di belakang, Smart Entry dan lampu utama LED sepenuhnya.

Type R ini juga hadir dengan sistem Advanced Display Audio dengan skrin sentuh tujuh-inci dan Apple CarPlay/Android Auto. Selain itu, plat nombor siri unik turut melengkapinya.

Empat pilihan warna ditawarkan bagi model ini di Indonesia – Rally Red, Championship White, Brilliant Sporty Blue dan Sonic Grey Pearl. Dua lagi warna, Crystal Black Pearl dan Polished Metal, akan ditawarkan tahun depan. Honda Civic Typre R FK8 dijual di sana pada harga 995 juta rupiah (RM320,100).

Sementara menunggu kereta ini tiba di Malaysia (jika ada), ikuti dahulu laporan pandu uji yang sempat wakil kami sertai di Dresden, Jerman pada Julai lalu. Walaupun Honda Malaysia belum mengumumkan apa-apa berkaitan model ini, kami jangkakan ia tetap akan diperkenalkan di sini, mungkin dalam tahun ini juga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required