Toyota patenkan ‘perangkap’ mudahkan barang yang jatuh ke bawah tempat duduk untuk diambil semula

Toyota patenkan ‘perangkap’ mudahkan barang yang jatuh ke bawah tempat duduk untuk diambil semula

Bayangkan anda hampir tiba ke pondok tol sambil memegang kad touch n go, dan tidak semena-mena kad berkenaan jatuh dicelah-celah tempat duduk – untuk mengambilnya semula pasti menyakitkan hati bukan? Seseorang di bahagian R&D Toyota nampaknya prihatin dengan masalah sedemikian dan hadir dengan rekaan penyelesaian seterusnya ia telahpun dipatenkan di Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat.

Menerusi fail berkenaan, dapat disimpulkan Toyota telah mencipta satu rekaan yang seakan perangkap untuk setiap barang yang jatuh di celah-celah tempat duduk bagi memudahkan ia diambil kembali. Komponen seperti gelonsor diletakkan dikawasan celahan kiri dan kanan tempat duduk hadapan dan ia dihalakan pada platform pada bawah tempat duduk.

Untuk mengambilnya kembali, anda hanya perlu mengeluarkan platform berkenaan – paten tersebut menunjukkan ia direka dengan dua cara sama ada bantuan actuator (mungkin berkuasa elektrik) setelah mengesan sesuatu jatuh ke bahagian tersebut atau secara manual. Ia juga boleh dikeluarkan secara dihalakan kehadapan atau kebelakang dan boleh berfungsi sama ada kereta sedang bergerak atau berhenti.

Seperti biasa, setiap rekaan yang dipatenkan ini tidak semestinya akan dijelmakan dalam bentuk produksi. Tetapi, jika ia benar dihasilkan, fungsi ini akan benar-benar membantu pemandu dan penumpang. Saya sendiri pernah terjatuh kunci rumah di bawah kerusi kereta, dan hanya dijumpai dua tahun selepas itu – itupun kerana kerusi dicabutkan untuk membuat sedikit kerja-kerja pendawaian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required