Berbeza dari hari pertama berlansungnya acara Toyota Gazoo Racing Festival 2017 Sabtu lalu yang hujan lebat, hari kedua berlangsung di dalam cuaca kering dan panas. Kemuncak acara tentulah perlumbaan bagi Vios Challenge, yang menyaksikan ia dimulakan bagi kelas Super Sporting yang melibatkan pelumba-pelumba profesional.

Pusingan pertama ini menyaksikan Raja Drift Malaysia, Tengku Djan Ley yang bermula di petak pertama mendominasi perlumbaan. Beliau bagaimanapun terpaksa melalui siasatan teknikal. Tempat kedua menjadi milik Mark Darwin dan seterusnya Syafiq Ali.

Bagi perlumbaan pusingan kedua kelas Super Sporting, peraturannya ada kelainan; pemandu dikedudukan tiga teratas akan memulakan perlumbaan pusingan kedua dalam kedudukan yang terbalik. Ini menyaksikan Djan yang menamatkan pusingan satu di tempat pertama terpaksa memulakan perlumbaan tempat ketiga. Kereta lumbanya juga dikenakan membawa beban tambahan seberat 20 kg.

Perlumbaan hari kedua pada Ahad lalu itu tidak ketinggalan dengan pelbagai aksi perlanggaran antara pelumba, bermula dari sesi yang pertama lagi. Bagi kelas Super Sporting ini, kereta Vios yang dipandu James Veerapan juga terpaksa keluar awal kerena tayar pecah, selepas terlibat dalam perlanggaran dengan Boy Wong.

Kelas Promotional yang melibatkan pelumba selebiriti juga tidak kurang aksinya. Insiden Fattah Amin melanggar kereta yang dipandu Diana Danielle ketika berbaki beberapa pusingan saja lagi menjadi detik yang mencuri tumpuan pengunjung.

Diana tidak dapat meneruskan saingan selepas itu, sementara kereta yang dipandu Fattah juga mengalami masalah tayar pecah dan tidak menamatkan perlumbaan. Bagi kelas ini, Shawn Lee mendahului saingan dan menamatkannya ditempat pertama.

Saingan genting pula dipamerkan dalam kelas Sporting, dengan jumlah pelumba yang lebih ramai, serta tidak ketinggalan aksi yang lebih agresif yang dipamerkan. Selepas 18 pusingan yang turut menyaksikan insiden tayar serta cermin pecah akibat melanggar konkrit penampan dan bampar robek dan tercabut, Ken Foo meneruskan dominasinya untuk muncul juara, mendahului Kenneth Koh dan Brendan Lim.

Toyota Gazoo Racing Festival 2017 yang berlangsung di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang hujung minggu lalu berjaya menarik sejumlah 27,000 pengunjung untuk memeriahkan acara. Ia akan diterusakan untuk siri keduanya pada November nanti bertempat di MAEPS, Serdang. Jumpa di sana nanti.