Toyota Gazoo Racing Festival 2017 – adrenalin di litar, sorakan dan banyak lagi jadi tarikan di Batu Kawan

Toyota Gazoo Racing Festival 2017 – adrenalin di litar, sorakan dan banyak lagi jadi tarikan di Batu Kawan

Sejak semalam, perkarangan Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang menjadi tumpuan warga di Utara. Hari pertama ketika perlangsungnya siri pertama Toyota Gazoo Racing Festival 2017 pada Sabtu, seramai 11,000 pengunjung membanjiri kawasan sekitar yang menyediakan pelbagai acara dan aktiviti.

Menjadi tarikan utama tentulah siri perlumbaan one-make race, Vios Challenge yang menampilkan saingan dalam tiga kategori, Promotional, Sporting dan Super Sporting yang menyaksikan pusingan kelayakan dan pusingan pertama bagi dua kategori awal yang dinyatakan.

Litar Batu Kawan juga menjadi medan perlumbaan yang tersendiri dan sangat mencabar untuk para pelumba. Dengan panjang keseluruhan hanya 1.7 km, ia juga agak sempit untuk membolehkan pelumba memotong antara satu sama lain kerana ruang yang sangat terhad, serta kebarangkalian untuk terlibat kemalangan juga sangat tinggi, walaupun hanya melakukan kesilapan kecil.

Toyota Gazoo Racing Festival 2017 – adrenalin di litar, sorakan dan banyak lagi jadi tarikan di Batu Kawan

Dalam keadaan ini, tabik hormat perlu diberikan kepada semua peserta, terutama bagi lapan pemandu selebriti yang terlibat kerana secara keseluruhan, ia memerlukan kecekapan tersendiri untuk mengendalikan jentera lumba Vios yang dipandu.

Kami sempat bertanyakan kepada Diana Danielle, seorang daripada selebriti yang turut berlumba, tentang pandangannya berkaitan pengalamannya terlibat di dalam perlumbaan ini, dan sebelumnya ketika mengikuti Vios Challenge Racing School sebagai syarat persediaan untuk berlumba.

“Banyak perkara yang saya belajar tentang pemanduan dan perlumbaan melalui program ini secara keseluruhan. Banyak di antaranya perkara-perkara yang tidak saya sedari sebelum ini. Misalnya tentang understeer dan oversteer, dan lebih penting apa yang menjadi puncanya serta bagaimana untuk membetulkan situasi itu,” ujarnya.

Toyota Gazoo Racing Festival 2017 – adrenalin di litar, sorakan dan banyak lagi jadi tarikan di Batu Kawan

Melihat kepada kemampuan pemanduan Diana pada pusingan pertama sahaja, segala ilmu yang diceduk sebelum ini dipraktikan sebaiknya; Diana mendahului senarai pemandu wanita dan berada di kedudukan keempat secara keseluruhannya bagi kategori selebriti (rujuk galeri gambar untuk kedudukan akhir pusingan pertama).

Model SUV kompak Toyota C-HR turut membuat penampilan sulung di Utara. Selain dipamerkan secara statik, kelibat model ini juga boleh dilihat sebagai kenderaan pengiring ketika di dalam litar sebelum perlumbaan bermula. Model ini juga mengetuai perarakan barisan Toyota 86 klasik sebagai tambahan kepada tarikan utama.

Pengunjung juga berpeluang menyaksikan pertunjukan drift oleh pemandu profesional dari Jepun, juara dunia D1 Grand Prix, Masato Kawabata yang turut disertai oleh Hideyuki Fujino. Mereka memandu dua buah Toyota 86 generasi terkini dan memberikan persembahan yang jarang-jarang dapat disaksikan, terutama di Malaysia.

Toyota Gazoo Racing Festival 2017 – adrenalin di litar, sorakan dan banyak lagi jadi tarikan di Batu Kawan

Selain daripada acara berkaitan automotif, pengisian lain yang berteraskan seisi keluarga juga banyak tersedia. Hiburan pentas di utama, sudut makanan dengan pelbagai pilihan, sesi artis bertemu peminat, ruang pameran di luar dan dalam khemah, pandu uji dan banyak lagi.

Jadi, jika anda berada di Utara, acara ini masih berlangsung untuk hari kedua. Memandangkan ini juga berupakan usaha sulung UMW Toyota untuk penganjurkan acara seumpanya di Malaysia, anda juga tak ingin ketinggalan untuk merasakan kemeriahannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required