VIDEO: BMW M5 baharu – teaser mula didedah, diikuti pelancaran rasmi peringkat global pada 21 Ogos ini

Pada 21 Ogos ini, BMW dikhabarkan bakal melancarkan model serba baharu F90 BMW M5, sebelum itu video teaser bagi pesaing Mercedes-AMG E 63 ini telah pun disebarkan.

M5 baharu ini bakal dilengkapi dengan pacuan semua-roda buat pertama kalinya dalam sejarah selama 33 tahun, di mana BMW menggelarkannya sistem M xDrive. Sistem ini juga bersedia menyalurkan pemanduan lebih kepada roda belakang, dengan satu bahagiannya yang mengunci Active M Differential bagi mengalirkan tork dengan nisbah pada gandar belakang lebih banyak, membolehkan model ini melakukan aksi drift di selekoh. Berbanding bagi mod normal yang lebih banyak ‘kurang memberi’ pacuan pada roda belakang.

Kuasa disalurkan ke enjin 4.4 liter pengecas turbo-berkembar V8 yang dipertingkatkan, dipadankan bersama kotak gear automatik konvensional lapan-kelajuan Steptronic dengan Drivelogic. Buat masa ini, keseluruhan kuasanya belum didedahkan, namun apa yang kami tahu, M5 baharu ini dianggar menggunakan bahan api (kombinasi) sekitar 10.5 l/100 km dan emisi C02 (kombinas) sekitar 241 g/km.

Berdasarkan video ini, M5 baharu juga bakal ditawarkan dengan varian First Edition bersama pengkhususan khas oleh BMW Individual. Di mana ia pastinya penambahan yang lebih bersifat estetika berbanding M5 biasa, yang hanya akan didedahkan sewaktu pelancaran peringkat global ini.

GALERI: F90 BMW M5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required