Proton capai 45,347 unit keretanya bagi jualan dalam negeri, 157 unit dieksport antara Jan-Julai 2017 – MITI

Proton capai 45,347 unit keretanya bagi jualan dalam negeri, 157 unit dieksport antara Jan-Julai 2017 – MITI

Menerusi Dewan Negara hari ini, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Chua Tee Yong memberitahu dalam tempoh Januari hingga Julai 2017, sebanyak 45,347 unit kereta Proton dijual dalam negeri manakala 157 unit dieksport, laporan Bernama.

Di mana Proton mencatatkan jualan sebanyak 72,621 unit iaitu 72,291 unit dijual dalam negeri dan 330 unit lagi dieksport.

“Menurut DRB-Hicom, Geely Automobile Holdings Ltd, syarikat utama kereta China dipilih menjadi rakan kongsi strategik asing Proton berdasarkan tawaran yang paling menguntungkan Proton, termasuk dari segi kesesuaian strategi, operasi dan kewangan serta budaya kerja.

“Perkongsian strategik ini memberi impak kepada ekonomi negara, termasuk perkongsian model dan platform daripada Geely, dengan kedua-dua pihak akan berkongsi sumber untuk membangunkan produk baharu merangkumi elemen teknologi serta aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D),” katanya bagi menjawab soalan Senator Datuk Yahaya Mat Ghani berkenaan prestasi pengeluaran Proton dan pemasaran dalam negeri serta impak kerjasama Proton-Geely Automobile Holdings Ltd terhadap kesan ekonomi negara dan jaminan pekerjaan terhadap pekerja di syarikat itu bagi menjamin masa depan negara.

Proton capai 45,347 unit keretanya bagi jualan dalam negeri, 157 unit dieksport antara Jan-Julai 2017 – MITI

Chua berkata kerjasama itu juga membantu memperluas pasaran dengan menembusi pasaran sedia ada Geely di China, rantau ASEAN, Timur Tengah dan Afrika Utara bagi membolehkan Proton meningkatkan jualan kepada 500,000 unit setahun serta kerjasama dalam pemindahan operasi perkilangan Proton di Tanjung Malim dalam tempoh lima tahun yang berpotensi untuk melaksanakan pemasangan kereta Volvo dan model kumpulan Geely.

Beliau berkata manfaat perkongsian strategik itu tidak terhad kepada Proton, bahkan melibatkan ekosistem industri automotif yang merangkumi perancangan menambah bilangan pekerja Proton kepada 20,000 orang dalam tempoh 10 tahun.

Katanya lagi, para pekerja Proton akan berpeluang untuk menyertai program pembangunan modal insan yang melibatkan pusat-pusat reka bentuk R&D dan kilang kumpulan Geely yang berpangkalan di Shanghai, China; Gothenburg, Sweden, Coventry, England, Barcelona, Sepanyol dan Los Angeles, USA.

Secara tidak langsung, perkongsian strategik itu turut memberi manfaat kepada pembekal (vendor) dan wakil pengedar tempatan Proton antaranya meningkatkan keupayaan menerusi kerjasama teknikal dan komersial bersama Geely, Volvo atau vendor-vendor antarabangsa yang lain serta meluaskan perniagaan ke pasaran antarabangsa dan dapat bersaing membekalkan komponen untuk operasi Volvo dan Geely di seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required