VIDEO: Kereta ‘recce’ untuk rali Volvo S60 milik M-Sport – lebih 15 tahun, tetapi masih lagi berkhidmat

Jika anda pernah menonton video ‘on board‘ mana-mana perlumbaan rali, anda tentu perasan co-driver (juruarah) di sebelah pemandu membaca ‘pacenote‘ untuk memberi panduan kepada pemandu bukan? Untuk pengetahuan anda, pacenote untuk kebanyakkan perlumbaan rali termasuk kejohanan rali dunia (WRC) bukan diberikan oleh penganjur, tetapi perlu di buat sendiri oleh co-driver berkenaan.

Jadi, untuk membuat pacenote tersebut, pemandu dan juruarah perlu masuk terlebih dahulu ke laluan-laluan Special Stage (SS) yang telah ditetapkan untuk membuat pacenote mereka sendiri – proses ini dipanggil ‘recce’ (dalam bahasa melayu, kita kerap menyebut ‘riki’ yang bermaksud meninjau terlebih dahulu, ini lah perkataan asalnya).

Recce dilakukan sebelum berlangsungnya perlumbaan sebenar dan jalan-jalan yang bakal digunakan sebagai SS masih lagi belum ditutup dan masih boleh digunakan oleh orang awam. Jadi semasa proses ini kereta rali sebenar tidak boleh digunakan. Lazimnya setiap pasukan rali mempunyai kereta recce mereka sendiri, dan untuk pasukan rali M-Sport (yang mengendalikan pasukan rali dunia Ford) memilih untuk menggunakan Volvo S60 yang kini sudah pun berusia lebih 15 tahun.

VIDEO: Kereta ‘recce’ untuk rali Volvo S60 milik M-Sport – lebih 15 tahun, tetapi masih lagi berkhidmat

Video diatas dihasilkan oleh pihak Autosport yang diberikan peluang untuk memandu sendiri kereta recce Volvo S60 berkenaan. M-Sport menerima kereta berkenaan ketika Volvo belum lagi dimiliki oleh Geely tetapi masih di bawah naungan Ford. Kereta yang digunakan ini bukan sahaja berkhidmat untuk pemandu-pemandu rali Ford buat masa sekarang iaitu Sebastien Ogier dan Ott Tanak, malah turut digunakan oleh lagenda-lagenda Ford sebelum ini seperti Marcus Gronholm dan mendiang Colin McRae.

Volvo S60 untuk pasaran Eropah ditawarkan dengan pilihan sistem AWD, jadi ia sangat sesuai untuk tugas recce berkenaan. Kereta recce ini diberikan sistem suspensi, sistem brek tangan yang diubahsuai bagi memudahkan aksi ‘handbrake turn’ serta diberikan roll cage, meter trip dan peralatan hubungan serta tempat duduk kereta rali sebenar.

M-Sport pernah cuba untuk membuat recce menggunakan SUV Ford Kuga namun ia dirasakan tidak sesuai. Dengan menggunakan Volvo ini, pemandu lebih mudah untuk merasa permukaan jalan dan membuat jangkaan bagaimana jika menggunakan kereta rali sebenar pada jalan-jalan berkenaan ketika hari perlumbaan kelak.

Walaupun sudah berusia lebih 15 tahun dengan bacaan meter perbatuan kini mencecah setengah juta km (kebanyakkan digunakan pada laluan rali dunia!), kereta-kereta recce Volvo S60 berkenaan masih lagi berkhidmat cemerlang dan pasukan bertaraf dunia dengan bajet besar seperti M-Sport ini masih lagi belum mahu menggantikannya dengan kereta-kereta yang lebih baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required