Hyundai dedah kenderaan FCEV generasi seterusnya

Hyundai dedah kenderaan FCEV generasi seterusnya

Hyundai akhirnya mendedahkan kenderaan elektrik sel bahan api hidrogen (FCEV) generasi seterusnya di Seoul hari ini. Kenderaan yang berbentuk SUV tersebut dirancang untuk memasuki pasaran awal tahun depan, dan merupakan salah satu rancangan syarikat dari Korea tersebut untuk meningkatkan lagi jumlah kenderaan mesra alam mereka dari 14 menjadi 31 menjelang tahun 2020.

Sumber kuasa pada kenderaan ini menampilkan peningkatan yang jelas, berbanding unit yang digunakan pada Tucson FCEV daripada aspek kecekapan, prestasi, ketahanan serta penyimpanan sistem sel bahan api hidrogen tersebut. Pertamanya, kecekapan sistem tersebut meningkat 60% hasil daripada peningkatan prestasi serta kadar penggunaan hidrogen pada sel bahan api tersebut. Dengan itu, Hyundai mensasarkan jarak pergerakan 580 km dengan kenderaan ini.

Sementara itu, teknologi kawalan tekanan boleh ubah pula membenarkan penghasilan kuasa maksimum sebanyak 163 PS, dan jumlah ini adalah 20% lebih tinggi berbanding sebelum ini. Komponen penting dalam sistem sel bahan api hidrogen, iaitu teknologi pengasingan besi dan pengumpulan elektrod membrane juga disertakan, manakala sistem pengeluaran FCEV dioptimakan, seterusnya mengurangkan kos.

Satu perkara yang cuba diatasi oleh Hyundai pada FCEV adalah memulakan enjin waktu sejuk – model baru ini boleh dihidupkan tanpa masalah pada suhu sehingga -30 darjah Celsius. Hyundai juga berjaya mencapai tahap ketumpatan simpanan hidrogen paling tinggi di dunia dengan mengoptimakan tangki hidrogen, dan mendakwa sel bahan api mereka boleh bertahan untuk lebih 160,000 km dalam masa 10 tahun – sama seperti enjin biasa.

Hyundai dedah kenderaan FCEV generasi seterusnya

Rekaan kenderaan FCEV baru ini ternyata adalah istimewa dengan adanya lampu hadapan dua tingkat, sama seperti SUV segmen B Kona. Di bahagian atas terdapat lampu siang LED yang disambungkan dengan palang krom, dan dikata mendapat inspirasi daripada garis ufuk. Di tengah pula terdapat gril ‘Cascading’ yang sudah menjadi tanda unik jenama itu.

Bahagian dalam juga mempunyai papan pemuka yang mendatar, manakala konsol tengah diletakkan tinggi bagi menggunakan sepenuhnya ruang yang ada. Untuk paparan informasi dan hiburan, dua skrin rata digunakan dan ia seperti mengingatkan kepada model Mercedes-Benz E- dan C-Class.

Selain kenderaan hidrogen baru ini, Hyundai turut mempunyai perancangan untuk melancarkan 10 model hibrid, 11 model plug-in hybrid dan lapan kenderaan elektrik. Ini termasuk SUV saiz sederhana dan penuh, kereta elektrik berasaskan Kona dengan jarak pergerakan 390 km dan kereta elektrik yang boleh bergerak sehingga 500 km dengan sekali cas. Kenderaan elektrik berasaskan Genesis pula akan didedahkan pada tahun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required