Mazda 2 pasaran Malaysia kini dilengkapi G-Vectoring Control, harga masih kekal RM88k hingga RM93k

Mazda 2 pasaran Malaysia kini dilengkapi G-Vectoring Control, harga masih kekal RM88k hingga RM93k

Setelah teknologi G-Vectoring Control (GVC) dipadankan pada Mazda 6, 3 dan CX-3, kini pasaran Malaysia menerima pula Mazda 2 yang dilengkapi teknologi berkenaan. Selain diberikan kemaskini teknologi ini, Mazda 2 tempatan turut menerima pelbagai tingkat taraf kosmetik dan kemasan lain, namun harganya masih lagi kekal seperti sebelum ini.

Seperti juga model sebelum ini, Mazda 2 diberikan lampu hadapan projektor halogen sebagai ciri standard (seperti dalam gambar) manakala lampu LED ditawarkan sebagai ciri opsyen yang boleh dipilih oleh pembeli dengan tambahan kos. Model yang dipamerkan ini juga diberikan warna baharu digelar Deep Crimson Mica, yang kini disenaraikan dalam brosur baharu Mazda 2.

Model tingkat taraf ini juga kini diberikan lampu kabus dengan saiz lebih kecil bersama perumah yang diberikan kemasan krom berbanding hanya berwarna hitam sebelum ini. Jalur tengah pada gril hadapan pula diberikan warna kelabu metalik (mengikut warna badan sebelum ini), lampu isyarat membelok pada cermin sisi diberikan rekaan baharu (melintang, berbanding menegak sebelumnya), manakala antena baharu pula diberi dalam bentuk sirip yu.

Mazda 2 pasaran Malaysia kini dilengkapi G-Vectoring Control, harga masih kekal RM88k hingga RM93k

Bahagian dalaman turut menerima peningkatan bermula dengan roda stereng rekaan baharu sama seperti model-model terkini Mazda. Kemasan tempat duduk kini berubah dari elemen berwarna merah pada benang jahitan dan jalur tunggal di bahagian tengah kepada jahitan benang putih bersama corak lima jalur untuk imej yang lebih matang.

Selain dari kemasan, upholsteri tempat duduk tersebut turut diberi peningkatan. Material jenis sued kini menggantikan fabrik mesh pada bahagian lumbar dan pada keseluruhan panjang kusyen tempat duduk. Kemasan pada panel papan pemuka, perehat lutut pada konsol tengah, belakang perehat badan dan panel pintu kini menyerupai kemasan pada Mazda 3 dengan warna maroon.

Manakala pada skrin sesentuh MZD Connect pula, kemasan sekeliling brushed metal sebelum ini telah digantikan dengan kemasan hitam berkilat – turut diberikan pada kemasan sekeliling suis tingkap.

Perubahan lain yang dapat dilihat termasuk kemasan berwarna rose gold pada liang penghawa dingin dan juga tulisan jenis baharu diberikan paa kluster instrumen. Ciri lain seperti kemasan gentian-karbon palsu pada konsol tengah, suis untuk mod ‘Sport’ dan juga brek tangan konvensional masih lagi kekal sama.

Tiada perubahan mekanikal diberikan pada Mazda 2 2017 ini. Ia masih dijana enjin petrol 1.5 liter SkyActiv-G berkuasa 114 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 148 Nm pada takat 4,000 rpm. Kuasa dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan bersama pedal penukar gear pada roda stereng.

Seperti yang disebutkan tadi, tiada perubahan harga untuk Mazda 2 GVC hatchback dan sedan 2017 ini. Jadi ia masih dijual pada harga bermula RM87,586.30 untuk model asas, sehingga RM92,886.30 untuk mereka yang memilih untuk memadankan lampu hadapan LED. Kesemua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran, manakala untuk pilihan warna signatur Soul Red pula, anda perlu membuat bayaran tambahan sebanyak RM530.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required