Pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense kurangkan pelanggaran belakang sehingga 90%

Pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense kurangkan pelanggaran belakang sehingga 90%

Toyota telah mengumumkan rancangannya untuk mengembangkan lagi penggunaan teknologi keselamatan sokongannya untuk mengurangkan pelanggaran, terutamanya pelanggaran pada bahagian belakang kenderaan.

Menerusi data kemalangan yang diperolehi dari Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (ITARDA), Toyota menemui pelanggaran belakang bagi kenderaan yang dilengkapi dengan Pakej Toyota Safety Sense P telah berkurangan sebanyak 50%, manakala bagi kenderaan yang dilengkapi dengan Toyota Safety Sense P bersama Intelligent Clearance Sonar (ICS) pula menyaksikan penurunan pelanggaran yang lebih drastik iaitu sehingga 90%.

Kenderaan yang dipadankan dengan kedua-dua sistem Toyota Safety Sense P dan juga ICS diklasifikasikan dalam kategori Kereta S dengan Sokongan Keselamatan ‘lebar’ (Sapo Car S), dan ia disarankan khas untuk pemandu lebih berusia yang mungkin mempunyai respon dan kesedaran terhadap suasana sekeliling yang lebih rendah.

Untuk kategori Kenderaan dengan Sokongan Keselamatan (Sapo Car) pula dilengkapi dengan sistem brek kecemasan automatik, manakala kategori Kereta S dengan Sokongan (Sapo Car S) diberikan sistem bagi mengelakkan kesilapan ketika menekan pedal.

Pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense kurangkan pelanggaran belakang sehingga 90%

Kesemua kategori terdiri dari tiga sub-kategori yang dibahagikan oleh ciri brek automatik, di mana sub-kategori ‘lebar’ turut termasuk perlindungan pelanggaran untuk pejalan kaki, pengelak kesalahan menekan pedal, amaran keluar laluan dan sistem lampu terkini yang termasuk fungsi anti-silau automatik.

Program “Support Toyota” ini dijalankan di pengedar-pengedar Toyota Jepun yang disasarkan untuk mendidik pemandu, pejalan kaki dan juga pengguna jalan raya lain berkenaan keselamatan. Toyota terlebih dahulu akan menghasilkan struktur untuk menjalankan ujian ICS pada 280 pengedarnya di Jepun, dan mensasarkan untuk mengimplementasikan program tersebut di semua pengedarnya yang boleh menyediakan ruang bagi ujian ICS ini pada Jun tahun hadapan.

Data-data tersebut dikumpulkan dari barisan model Prius, dalam tempoh dari Disember 2015 hingga Disember 2016. Sejumlah 247,000 kenderaan telah disubjekkan untuk tinjauan ini, di mana sekitar 84,000 daripadanya dilengkapkan dengan Safety Sense P, manakala sekitar 121,000 lagi diberikan Safety Sens P bersama ICS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required