Ford EcoSport facelift – Eropah dapat varian ST-Line, enjin diesel 1.5L EcoBlue baharu dan pacuan AWD

Ford EcoSport facelift – Eropah dapat varian ST-Line, enjin diesel 1.5L EcoBlue baharu dan pacuan AWD

Ini adalah satu lagi pembaharuan yang diberikan kepada EcoSport, dan baru diperkenalkan oleh Ford. Model facelift ini pertama kali ditunjukkan untuk pasaran Amerika Syarikat hujung tahun lalu, tetapi ini adalah versi Eropah yang terbaru. Perubahan yang diberikan agak banyak, tetapi asasnya masih sama.

EcoSport pasaran Eropah kini akan dibuat di Romania, selepas pelaburan sebanyak 200 juta euro dilakukan, dan ini adalah bagi menggantikan India sebagai sumber sebelum ini. Model ini akan mula dijual hujung tahun ini, sebelum crossover “inspirasi SUV” Fiesta Active diperkenalkan kepada pasaran benua tersebut.

Terdapat enjin baru pada EcoSport facelift, iaitu unit 1.5 liter diesel EcoBlue, berkemampuan 125 PS dan 300 Nm tork, dipadankan dengan kotak gear manual enam kelajuan. Ia boleh menghasilkan penggunaan bahan api sekitar 4.5 liter bagi setiap 100 km dan datang dengan sistem pacuan Intelligent AWD yang boleh mengawal penyampaian kuasa sehingga 50/50 antara roda hadapan dan belakang.

Ford EcoSport facelift – Eropah dapat varian ST-Line, enjin diesel 1.5L EcoBlue baharu dan pacuan AWD

Menurut Ford, EcoBlue juga akan didatangkan dengan pacuan roda hadapan, dan kotak gear enam kelajuan “serba baru, geseran rendah” enam kelajuan yang boleh memberikan pembebasan karbon lebih rendah dan penggunaan bahan api lebih baik pada pertengahan tahun 2018. Selain 1.5L TDCI AWD, enjin lain yang dilancarkan bersama EcoSport facelift ini adalah 1.5L TDCI 100 PS dan 1.0L EcoBoost petrol dengan kuasa 140 PS dan 125 PS.

Ford juga memberitahu EcoSport baru ini “akan terus memberikan pemanduan dan kendalian yang ditala secara spesifik untuk pelanggan Eropah,” dengan spring, penyerap, pembantu spring, gear stereng, besi torsion, tetapan ESP dan bantuan stereng yang dioptimakan.

Bagi pasaran Eropah juga, EcoSport baru ini boleh didapati dalam varian ST-Line, yang menggunakan bampar dan side skirt lebih sporty, rel bumbung hitam, hiasan pada lampu utama, rim aloi 17 inci, lencana ST-Line serta tambahan warna pada bumbung dan cermin sisi. Di dalam, varian sporty ini menggunakan roda stereng rata di bahagian bawah, tempat duduk suede dengan jahitan merah, plet ST-Line dan pedal stainless steel.

Ford EcoSport facelift – Eropah dapat varian ST-Line, enjin diesel 1.5L EcoBlue baharu dan pacuan AWD

Pelanggan boleh memilih 12 warna untuk model ini, termasuk Lightning Blue, Ruby Red dan Tiger Eye Metallic Orange. Mereka juga boleh memilih kereta dengan bahagian atas warna kontras. Model baru ini juga tidak mempunyai tayar simpanan yang dilekatkan pada pintu but belakang, tetapi disediakan sebagai pilihan tambahan.

Kabin EcoSport baru mempunyai bahan lembut dan kurang butang kawalan pada bahagian konsol tengah. Rekaan tempat duduknya juga adalah baru, manakala lampu suasana pula datang dalam tujuh warna. Lantai but juga mempunyai tinggi yang boleh dilaras, boleh ditutup dan kapasitinya boleh mencecah sehingga 334 liter.

Sistem hiburan dan informasi SYNC 3 turut ditawarkan, dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Semua fungsinya ditunjukkan pada skrin sesentuh lapan inci. Pilihan skrin lain yang disediakan adalah SYNC 3 dengan skrin sesentuh 6.5 inci dan skrin 4.2 inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required