Mercedes-AMG Project One – imej teaser dikeluarkan

Mercedes-AMG Project One – imej teaser dikeluarkan

Mercedes-AMG Project One akan didedahkan esok, semasa Frankfurt Motor Show, tetapi sebelum itu, Mercedes-Benz telah mengeluarkan beberapa imej teaser untuk hypercar inspirasi daripada kereta F1 tersebut.

Satu daripadanya adalah gambar dari belakang, menampakkan ia duduk rendah, dengan terdapat tiga cahaya lampu petak di setiap penjuru, dan diffuser yang besar dengan muncung ekzos di tengah seperti kereta F1 sebenar. Tempat yang biasanya terdapat cermin belakang pula diganti dengan panel bersirip dan salur udara berkembar.

Turut disiarkan adalah satu gambar bahagian dalam, berkemungkinan sewaktu kereta ini dibawa masuk ke dalam dewan. Tidak banyak yang boleh dilihat berkenaan kereta tersebut, kecuali stereng petak dengan lampu tahap rpm LED dan butang kawalan berwarna seperti kereta F1, panel meter digital dan skrin sistem hiburan dan informasi di tengah.

Mercedes-AMG Project One – imej teaser dikeluarkan

Project One telah diberitahu menggunakan enjin V6 1.6 liter turbo yang diambil daripada kereta lumba F1 E06 Hybrid, tetapi telah diubah suai untuk sebuah kenderaan jalan biasa. Antara perubahan yang dilakukan adalah tahap merah rpm lebih rendah iaitu 11,000 rpm berbanding 13,000 asalnya, peningkatan kecekapan pengurusan suhu sebanyak 43% dan piston, crankshaft serta sistem elektrikal baru. Kuasa yang dihasilkan dikata mampu mencapai 748 hp.

Menambah kuasa pada enjin ini adalah dua unit motor-generator elektrik, iaitu unit MGU-K di bahagian crankshaft untuk mengitar semula tenaga kinetik dan unit MGU-H untuk membuang haba daripada ekzos, seterusnya memastikan boost turbo dapat dikekalkan pada sepanjang masa. Sistem ini masing-masing menjana 161 hp dan 107 hp.

Sepasang motor elektrik 120 hp digunakan untuk mendapatkan pacuan empat roda, dengan bahagian gandar hadapan mendapat ciri torque vectoring. Sistem ini juga membolehkan kereta ini bergerak dalam mod elektrik penuh untuk jarak 30 km. Menurut Mercedes-AMG, jumlah keseluruhan kuasa keret aini adalah 1,000 hp dan kelajuan maksumumnya pula adalah 350 km/j.

GALERI: Bahagian enjin Mercedes-AMG Project One

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required