Honda reka mesin rumput Civic Type R dan Fireblade sempena ulangtahun ke-25 jentera lagenda tersebut

Honda reka mesin rumput Civic Type R dan Fireblade sempena ulangtahun ke-25 jentera lagenda tersebut

Selain dari sektor automotif, Honda sebenarnya turut menghasilkan pelbagai produk lain seperti generator elektrik, bot malah Jet peribadi dan juga robot Asimo. Satu lagi produk Honda yang popular adalah mesin rumput – satu produk yang sering dijadikan jenaka dalam dunia modifikasi kereta-kereta Honda.

Namun, jenaka berkenaan nampaknya diambil positif oleh pihak Honda dan benar-benar menghasilkan mesin rumput Civic Type R! Bukan sahaja muncul dalam versi CTR, malah Honda turut menghasilkan dalam versi superbike Honda Fireblade, sempena ulang tahun ke-25 legenda Type R dan Fireblade yang diraikan tahun ini.

Kedua-dua versi mesin rumput ini diasaskan dari model Miimo, iaitu mesin rumput robotik yang mampu beroperasi secara automatik tanpa perlu manusia mengendalikannya. Selain dari tidak perlu menggunakannya secara manual, Miimo turut boleh mengecas bateri lithium-ionnya sendiri.

Untuk Miimo Civic Type R, ia diberikan warna badan keseluruhan ikonik Championship White, logo ‘H’ dengan latar belakang merah pada hadapan dan belakang, dan logo Type R pada kedua-dua sisi. Ia turut diberikan lampu hadapan dan belakang yang realistik menggunakan 40 LED yang berfungsi, pelekat berbentuk lampu hadapan dan belakang, gril serta bampar depan dan belakang.

Selain itu, Miimo Civic Type R turut diberikan spoiler belakang yang diperbuat dari bahan kalis air dan turut diberi kemasan pelekat gentian karbon, serta corong logam tahan karat berdiameter 32mm dan 25mm yang dijadikan tip ekzos kembar tiga yang seiras dengan Civic-R FK8 sebenar.

Bagi Miimo Fireblade pula, ia diberikan skim tiga warna merah-putih-biru pada badan, serta ‘muka’ Fireblade pada bahagian hadapan, bersama logo Honda Racing Corporation (HRC). Ia turut diberikan lampu hadapan dan belakang dengan 45 LED yang berfungsi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required