Toyota Hilux kembali dijual di Jepun, sejak dihentikan jualannya pada 2004 – harga bermula RM125k

Toyota Hilux kembali dijual di Jepun, sejak dihentikan jualannya pada 2004 – harga bermula RM125k

Mungkin ramai yang tidak tahu, walaupun menjadi ikon betapa tahannya kenderaan keluaran Jepun, jualan Toyota Hilux sebenarnya telah dihentikan di negara asalnya pada tahun 2004. Namun menerusi model generasi terkini, trak pikap berkenaan kini mula dijual kembali pada pasaran domestik Jepun bermula tahun ini.

Bagi pasaran matahari terbit berkenaan, Hilux dijual dalam dua varian iaitu X dan Z, namun kedua-duanya hanya menerima enjin 2GD-FTV 2.4 liter turbodiesel. Enjin suntikan diesel terus common-rail versi JDM berkenaan menghasilkan kuasa 148 hp pada takar 3,400 rpm dan juga tork maksima 400 Nm bermula 1,600 rpm.

Pasaran Jepun turut tidak ditawarkan dengan kotak gear manual, di mana kedua-dua model X dan Z hanya diberikan kotak gear automatik enam-kelajuan Super ECT. Kesemua model juga datang standard dengan bentuk badan twin-cab dan juga sistem 4WD yang boleh diubah menggunakan suis putar serta mod pemanduan Eco dan Power.

Toyota Hilux kembali dijual di Jepun, sejak dihentikan jualannya pada 2004 – harga bermula RM125k

Pembeli pada pasaran Jepun ditawarkan dengan lima pilihan warna, termasuk warna khas yang tiada dalam katalog pasaran Malaysia iaitu Nebula Blue Metallic. Bahagian kabin pula hanya ditawarkan dengan warna hitam dan upholsteri fabrik, tanpa pilihan tingkat taraf balutan kulit atau warna lain.

Bagi membezakan antara varian asas dan tertinggi, model Z diberikan kluster instrumen Optitron dengan paparan pelbagai informasi berwarna, manakala versi X hanya diberikan paparan instrumen asas.

Model pasaran Jepun ini juga dilengkapi dengan pelbagai sistem keselamatan termasuk sistem amaran pelanggaran hadapan bersama pengelak pelanggaran serta pengesan pejalan kaki, dan juga amaran keluar laluan.

Toyota Hilux kembali dijual di Jepun, sejak dihentikan jualannya pada 2004 – harga bermula RM125k

Toyota Hilux X dijual pada harga 3,267,000 yen (RM125k) untuk pasaran Jepun manakala versi tertinggi Z pula dijual pada harga 3,742,200 yen (RM143k). Trak-trak pikap ini juga sebenarnya tidak dihasilkan di Jepun, sebaliknya diimport sepenuhnya dari kilang Toyota Ban Pho, Thailand. Toyota merancang untuk membawa sebanyak 2,000 unit Hilux dari Thailand ke Jepun setiap tahun.

Trak pikap Toyota Hilux diperkenalkan kepada dunia buat pertama kali pada tahun 1968. Sejak pelancarannya, Hilux kini telah terjual sebanyak 17.3 juta unit di lebih dari 180 buah negara seluruh dunia. Buat masa sekarang, Hilux ditawarkan dalam dua pilihan enjin (2.4 liter turbodiesel dan 2.8 liter turbodiesel), dua pilihan sistem transmisi, dua pilihan bentuk badan dan dua pilihan pacuan yang dipakejkan dalam enam pilihan varian untuk pasaran Malaysia – dijual pada harga bermula RM87k hingga RM130k.

GALERI: Toyota Hilux versi pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required