Toyota lancar jenama baharu GR di Jepun untuk model lebih sporty – naik taraf sehingga casis dan enjin

Toyota lancar jenama baharu GR di Jepun untuk model lebih sporty – naik taraf sehingga casis dan enjin

Dalam masa beberapa tahun yang lepas, Toyota bekerja keras untuk membina model yang lebih sporty dan lebih bertumpu kepada pemanduan. Dalam usaha yang sama, satu jenama baru telah dilancarkan, iaitu GR. Sebenarnya ia adalah satu langkah penjenamaan semula G Sport (G’s) yang digunakan sebelum ini, dan diambil daripada nama Toyota Gazoo Racing. Penggunaan jenama GR baru ini akan dimulakan dengan tujuh model, dan setiap satunya mempunyai peningkatan yang tersendiri.

Di dalam barisan model GR ini, terdapat tiga kategori iaitu pada bahagian permulaan adalah varian GR Sport, yang sama dengan model G’s sekarang, dengan menerima ubah suai luaran, dalaman serta suspensi yang ditala semula.

Ia kemudiannya diikuti oleh varian pertengahan yang mempunyai naik taraf suspensi lebih fokus, bersama talaan enjin dan transmisi. Paling atas adalah model Gazoo Racing Masters of Nürburgring (GRMN), yang mendapat enjin lebih berkuasa. Selain daripada itu, terdapat juga katalog alat GR Parts yang boleh dipilih oleh pemilik kenderaan Toyota sedia ada.

Toyota lancar jenama baharu GR di Jepun untuk model lebih sporty – naik taraf sehingga casis dan enjin

Semasa pelancaran, pembeli boleh memilih model GR Sport untuk Yaris, Prius PHV, Mark X Harrier, Noah, Voxy GR dan Yaris GR. Selain peningkatan biasa yang disebutkan tadi untuk model GR Sport, model Yaris, Mark X dan Harrier GR Sport turut ditambah dengan titik kimpalan penguat untuk menjadikan badannya lebih tegar. Yaris GR Sport kemudian ditambah lagi dengan palang penguat.

Sementara itu, bagi Yaris GR, ia menerima penyerap hentakan Sachs, pedal aluminium, roda stereng berdiameter lebih kecil daripada model 86 dan transmisi automatik 10 kelajuan bagi model CVT. Turut diberi adalah rim aloi aluminium 17 inci yang dibalut tayar Bridgestone Potenza RE050A.

Toyota juga mempunyai beberapa model yang direncanakan untuk pelancaran pada akhir tahun ini, termasuk Prius C dan V GR Sport, serta 86 GR yang mendapat rim aloi Rays 17 inci, tempat duduk Recaro, angkup brek enam piston di hadapan dan empat piston di belakang dan limited slip differential Torsen. Kuasa enjin tidak diubah dan masih 205 PS, menggunakan enjin boxer empat piston 2.0 liter.

Toyota lancar jenama baharu GR di Jepun untuk model lebih sporty – naik taraf sehingga casis dan enjin

Akhir sekali, Yaris GRMN, yang akan dilancarkan di Jepun pasa musim luruh akan datang. Kereta ini adalah menyerupai model yang dijual di Eropah, dengan enjin 1.8 liter turbo 210 PS dan kotak gear manual enam kelajuan, tetapi ditambah dengan rekaan bampar hadapan lebih agresif yang didapati daripada Yaris GR dan GR Sport.

Yaris GR Sport akan ditawarkan dalam versi standard menggunakan enjin petrol 1.5 liter 109 PS dengan padanan transmisi manual lima kelajuan atau CVT, serta hibrid 74 PS. Yaris GR pula hanya ditawarkan dalam versi petrol. Sementara itu bagi Harrier GR Sport, ia datang dengan sama ada enjin 2.0 liter NA 151 PS dan kotak gear CVT, atau enjin turbo 231 PS dengan kotak gear automatik enam kelajuan.

Pembeli Mark X GR Sport pula boleh memilih antara enjin 2.5 liter 203 PS atau enjin V6 3.5 liter 318 PS. Kedua-duanya dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan, manakala model Noah dan Voxy GR Sport pula dikuasakan oleh enjin 2.0 liter 152 PS dan transmisi automatik enam kelajuan.

GALERI: Prius PHV GR Sport


GALERI: Harrier GR Sport

GALERI: Voxy GR Sport

GALERI: Vitz GR

GALERI: Mark X GR Sport

GALERI: Vitz GR Sport

GALERI: Noah GR Sport

GALERI: Vitz GRMN prototaip

GALERI: Prius a GR SPORT prototaip

GALERI: Aqua GR Sport

GALERI: 86 GR Sport prototaip

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required