Mural gergasi baharu Mazda 787B di litar Laguna Seca

Mural gergasi baharu Mazda 787B di litar Laguna Seca

Mazda 787B antara bukti terbaik bagaimana enjin Wankel Rotary berfungsi lebih bagus dari enjin konvensional biasa. Jentera ini menjuarai perlumbaan endurance Le Mans 24 Jam pada tahun 1991, seterusnya mencatatkan rekod sebagai enjin tanpa omboh pertama serta jenama dari Asia pertama dinobatkan sebagai juara. Namun setelah kejayaan besar diraih oleh Mazda ini, FIA telah mengharamkan penggunaan enjin Wankel Rotary berkenaan dalam perlumbaan Le Mans dengan mewujudkan undang-undang kelas baharu.

Sebagai mengenang kejayaan tersebut, sebuah mural gergasi dengan imej jentera lagenda berkenaan telah diletakkan pada lereng bukit litar ikonik Mazda Raceway Laguna Seca, Amerika Syarikat. Mural dengan panjang 32 kaki dan tinggi 10 kaki berkenaan dilukis di atas papan plywood oleh John Cerney dari California.

“Karya seni ini benar-benar mencerminkan siapa kami dan apa yang kami lakukan,” kata pengurus besar Mazda Raceway Laguna Seca, Gill Campbell. “Sebagai tambahan kerana menjadi penaja hak penamaan sejak 2001, litar kami menjadi ‘spiritual home‘ buat Mazda. Karya berkenaan merapatkan hubungan Mazda dengan legasi perlumbaan hebat dan fasiliti sukan bermotor berkelas dunia kami,” tambah Campbell.

Sehingga kini, Mazda merupakan satu-satunya jenama dari Jepun yang berjaya menjuarai Le Mans 24 Jam. Mazda 787B bernombor 55 yang dipandu oleh Johny Herbert, Volker Weidler dn Bertrand Gachot memenangi perlumbaan tersebut pada tahun 1991 menggunakan strategi agresif yang dapat dilakukan kerana ketahanan dan juga ekonomi penggunaan bahan api enjin Wankel Rotary berkenaan.

Dijana enjin R26B 2.6 liter empat rotor tanpa turbo berkuasa 700 hp dan mampu mencapai 9,000 rpm dengan mudah sepanjang 24 jam perlumbaan, jentera ini turut diberikan livery perlumbaan jenama pakaian Renown (yang menghasilkan stokin argil) dengan warna hijau-oren yang begitu menyerlah.

Walaupun tidak lagi boleh berlumba, Mazda 787B ini kerap melakukan penampilan di Laguna Seca terutamanya pada perhimpunan tahunan Rolex Monterey Motorsports Reunion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required