Nissan Leaf Nismo – imej teaser didedahkan, model konsep bakal dibawa ke Tokyo Motor Show 2017

Bulan lalu, Nissan telah mendedahkan model generasi baharu kereta produksi elektrik sepenuhnya – Nissan Leaf 2018 – yang kini nampak lebih sporty, dan lebih seperti hatchback sebenar berbanding model generasi pertamanya. Lebih mengujakan, model konsep yang akan diberikan sentuhan sayap perlumbaan Nissan iaitu Nismo bakal muncul pada Tokyo Motor Show bulan ini dan ia dijangka bakal direalisasikan sebagai model produksi sebenar.

Perkara ini dilaporkan oleh portal AutoExpress, di mana Nissan menyiarkan imej teaser ketika acara Nissan Futures 3.0 di Oslo, Norway. Hanya satu imej ditunjukkan, memaparkan sebuah Leaf generasi kedua dipadankan dengan kit badan Nismo, kemasan hitam pada bonet enjin dan juga sambungan elemen hitam dari bumbung dan kemasan pada tiang-C dan juga serlahan jalur merah pada spoiler hadapan dan skirt sisi.

Nismo Leaf berkenaan juga kelihatan lebih rendah (berkemungkinan besar menerima talaan suspensi dari Nismo), dan juga rim aloi Nismo yang lebih besar. Bukan sahaja rupa, unit janakuasa elektrik Leaf Nismo ini juga dilaporkan bakal menghasilkan kuasa yang lebih besar dari model standard.

Perkembangan baharu ini membuktikan rancangan Nissan untuk mengangkat Nismo ke pasaran lebih serius dan lebih besar pada April lalu bukanlah omongan kosong. Menerusi rancangan berkenaan, Nismo Cars Business Department telah diwujudkan, yang akan menjadi sebahagian daripada jenama Autech mereka sendiri yang menghasilkan kenderaan ubah suai khas. Menurut Nissan, ini membolehkan mereka untuk merancang dan menghasilkan produk yang lebih menarik dalam selang masa yang pendek.

Berbalik kepada Nissan Leaf generasi kedua ini, pengedar kenderaan Nissan di Malaysia iaitu Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mengesahkan bahawa ia akan dilancarkan pada pasaran Malaysia pada tahun hadapan dan turut akan dihasilkan secara pemasangan tempatan di kilang mereka yang terletak di Segambut.

GALERI: Nissan Leaf 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required