Daihatsu Boon Sporza Limited – edisi terhad, bakal buat penampilan sulung di Tokyo Motor Show 2017

Pada Tokyo Motor Show (TMS 2017) yang akan berlangsung bulan ini, Daihatsu akan membawa model edisi terhad Boon Sporza Limited. Varian Sporza sebenarnya sudah pun berapa dalam barisan model Boon sedia ada – diasaskan dari varian tertinggi Silk, dari versi Cliq (lampu hadapan bulat). Untuk model Limited ini, ia akan hadir dengan berberapa perincian istimewa.

Dua versi Sporza Limited akan ditawarkan berdasarkan pilihan warna. Versi pertama menampilkan warna badan merah dengan elemen serlahan berwarna hitam, manakala versi kedua pula adalah sebaliknya iaitu warna badan hitam dengan serlahan berwarna merah.

Kedua-dua versi ini diberikan dua jalur badan pada bonet hadapan dan bumbung, bersama jalur tambahan pada bahagian bawah sisi badan. Penutup cermin sisi, perumah lampu kabus, pembuka pintu dan gril pula diwarnakan dengan warna serlahan yang berlawanan dengan warna badan.

Walau bagaimanapun, Sporza Limited ini tidak diberikan sebarang peningkatan pada aspek mekanikal. Ia masih lagi dijana enjin 1KR-FE “Topaz Neo” 1.0 liter DVVT tiga silinder, berkuasa 69 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 92 Nm pada takat 4,400 rpm. Ia dipadankan dengan pilihan kotak gear CVT automatik atau lima-kelajuan manual.

Kelengkapan lain yang diberikan kepada Boon Sporza Limited ini termasuk lampu nyalaan siang LED yang dibina-dalam lampu utama, rim aloi 14-inci dan juga lampu kabus hadapan. Model istimewa ini dijangka akan dijual di Jepun tidak lama selepas diperkenalkan di TMS 2017 nanti.

Daihatsu Boon generasi baharu ini telah diperkenalkan di Jepun pada April tahun lalu. Generasi-generasi terdahulu Daihatsu Boon telah pun dibawa ke Malaysia, dijelmakan dengan nama Perodua Myvi. Namun untuk generasi baharu ini, ia masih lagi belum tiba ke pasaran tempatan dalam versi Perodua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required