Mobike kini di Cyberjaya – servis perkongsian basikal

Mobike kini di Cyberjaya – servis perkongsian basikal

Selepas bekerjasama dengan SP Setia Berhad untuk menyediakan khidmat perkongsian basikal di Setia Alam, Mobike kini tiba pula di Cyberjaya setelah satu persefahaman dicapai dengan Cyberview Sdn Bhd. Penyediaan khidmat ini turut disokong oleh Majlis Perbandaran Sepang, iaitu pihak yang bertanggungjawab dengan servis dan keperluan am di Sepang.

Untuk khidmat di Cyberjaya ini, Mobike telah menyediakan 10 hab meletakkan basikal dan lebih seratus unit basikalnya sebagai permulaan. Jumlah ini mungkin ditambah sekiranya terdapat permintaan yang baik daripada pengguna.

Cara penggunaan basikal Mobike adalah mudah. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi dalam telefon pintar, pergi ke basikal yang diletakkan di habnya dan imbas kod yang terdapat pada basikal tersebut. Untuk menggunakan khidmat ini, anda perlu memasukkan deposit sebanyak RM99 (akan dipulangkan balik) manakala penggunaan basikal tersebut dikenakan bayaran RM1.50 bagi setiap setengah jam.

Walaubagaimanapun, untuk bulan Oktober ini, Mobike sedang melakukan promosi pengenalan, di mana deposit yang dikenakan cuma RM9, manakala bayaran penggunaannya pula adalah percuma. Untuk pengetahuan anda, semua bayaran ini boleh dilakukan dengan apa sahaja jenis kad kredit atau debit.

Istimewanya berkenaan basikal Mobike ini adalah ia tidak memerlukan penyelenggaraan, di mana tayarnya menggunakan getah tanpa angin di dalam, sistem pacuan syaf dalaman, rangka dan fork binaan aluminium, bakul, pemegang dan rim aloi, pedal PVC dan brek cakera di belakang.

Sebagai langkah keselamatan, basikal Mobike juga dilengkapi dengan lampu hadapan, unit GPS dan kunci yang hanya boleh dibuka dengan mengimbas kod dalam telefon pintar. Bagi mengecas bateri yang digunakan untuk sistem ini, di dalam habnya terdapat motor stator dan rotator.

Mobike mula beroperasi di Shanghai pada April 2016, dan dalam masa satu tahun, ia telah berkembang dengan operasi kini sudah berada di 180 bandar secara global. Malaysia adalah negara Asia Tenggara kedua selepas Singapura yang menerima khidmat Mobike ini dan ia kemudiannya akan diteruskan pula dengan Thailand.

Sebagai makluman, Mobike ini adalah syarikat berbeza dengan sebuah lagi penyedia khidmat perkongsian basikal iaitu oBike, yang sebelum ini pernah mengalami masalah dengan pihak berkuasa apabila basikal mereka dirampas oleh MBPJ kerana menghalang laluan. Bagi mengelakkan perkara sama, Mobike akan sentiasa bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required