Vietnam intai peluang anjur perlumbaan F1 – laporan

Vietnam intai peluang anjur perlumbaan F1 – laporan

GP MALESIA F1/2017
© FOTO STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA (© COPYRIGHT FREE)

Menurut sebuah laporan oleh Motorsport.com, Vietnam disifatkan bakal menjadi hos bagi perlumbaan F1 pada masa hadapan. Pengarah Urusan bahagian operasi komersial F1, Sean Bratches mendedahkan bahawa pencarian lokasi perlumbaan di Asia berkemungkinan berlaku berikutan penarikan diri Malaysia daripada penganjuran perlumbaan berprestij itu.

Walaupun masih belum ada maklumat terperinci didedahkan setakat ini, desas-desus perlumbaan dari jalanan di Hanoi mungkin akan mengambil tempat sekiranya Grand Prix Vietnam itu dianjurkan. Dilaporkan awal tahun ini telah berlangsung persetujuan yang hampir selesai yang dilakukan oleh ketua F1 terdahulu, Bernie Ecclestone, sebelum kemudiannya dibatalkan kerana beliau merasakan jumlah perlumbaan di rantau ini sudah memadai.

Selain Vietnam, cakap-cakap tentang perlumbaan kedua di China juga ada kedengaran; sebuah pasaran yang disifatkan sangat penting oleh Liberty Media. Antara perancangan awalnya termasuk perlumbaan jalanan di Beijing, satu daripada kota yang paling ramai penghuninya di dunia.

Bratches terlebih dahulu menyatakan jumlah perlumbaan akan dihadkan sebanyak 25 bagi setiap musim, dan kalendar musim depan setakat ini hanya mempunyai 21 perlumbaan dan belum muktamad. Ini membuka kepada kemungkinan pertambahan empat lagi perlumbaan, dan lebih daripada 40 lokasi telah menyatakan minat untuk menganjurkannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required